Az elmúlt időszak megmutatta, hogy szükség van változásokra, a kérdés, hogy ez idő alatt kialakult-e egy általános érvényű koncepció az állami vállalatoknál - mondta Bíró Ferenc, az Ernst & Young (E&Y) visszaélés-kockázatkezelés üzletágának vezetője az "Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága" címmel rendezett konferencián. Földes Ádám, a TI ügyvezető igazgatója hozzátette: elegendő idő volt arra, hogy a megelőző intézkedések megszülessenek.
Polacsek Csaba, az MNV társasági portfólióért felelős főigazgatója a konferencián elmondta: a társaság a vagyonkezelésre összpontosít, célja a hatékony vállalatgazdálkodási irányelvek érvényre juttatása, a vagyon megőrzése, a hatékonyság javítása. Az új menedzsment a tervezés színvonalának emelésére törekszik, amire portfóliószintű ajánlásokat és szabályozásokat dolgoztak ki.
A főigazgató szerint a tudatos vagyonkezelés három pilléren nyugszik, ezek: a visszaélések elleni védelem, a compliance (megfelelőségi) rendszer és az értéknövelés. A vállalatirányítási alapelveket tartalmazó kódexet hamarosan kiadja az MNV - mondta. Hangsúlyozta: az MNV részt vesz az OECD Corporate Governance Committee munkájában, s megfelel az állami tulajdonú vállalatokra vonatkozó ajánlásainak. A rendszerszintű implementációra példaként a javadalmazási szabályzatot említette, amelyet az állami cégek átvettek.
A főigazgató úgy vélekedett, hogy az MNV működése a nyilvánosság előtt zajlik, honlapján sok információ található. A megkeresések száma mégis nagy, az információs igényeket egyre nehezebb teljesíteni. Míg 2008-ban még 25, 2009-ben 65, 2010-ben pedig 60 adatigénylés volt, az idei év első harmadában már 35. Az idén háromezer oldalnyi iratanyagot adott ki az MNV. A sajtótól 2010. szeptember 1. és 2011. március 31. között 245 információkérés érkezett. Szeretnék elérni, hogy legalább a 15 napos ügyintézési határidő esetében engedményt kapjanak - mondta Polacsek Csaba.
Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója egyebek mellett ismertette: a javadalmazási szabályok végrehajtásával náluk 70-72 vezető fizetése csökkent 10-35 százalékkal, a motivációs szintet így nem könnyű megtartani.
A vezérigazgató szerint az előző nyolc év eredménye, hogy a MÁV-csoporton belül kvázi piacszerűen működnek a leánycégek. Megfogalmazása szerint azt játsszák, mintha lenne verseny, próbálnak egyfajta minőségi elvárást közvetíteni a nekik szolgáltató leányvállalatoknak, amelyek kifizetik a kötbért, majd a következő évben megemelik a szolgáltatási díjaikat. Az adófizetői pénzek elköltése így nem hatékony, amit felismert a MÁV vezetése, és folyamatban van egy új stratégia, ezen belül egy új szervezeti és működési rend kialakítása - mondta.
A MÁV-csoport jelenleg a közszolgálati szerződésből él: a MÁV-Start költségvetése 220 milliárd forint, ebből 153 milliárdot az állam folyósít költségtérítés formájában. Az évente 137,3 millió utasból 104,5 millió fizet valamennyit a jegyért, a MÁV tarifapolitikája jelenleg egy szociálpolitikai kedvezményrendszer - fogalmazott Monszpart Zsolt. Ezen azért nehéz változtatni, mert a támogatás más csatornákba terelése nagyobb járulékos költségeket okoz - derült ki.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója az önkormányzati cégek átláthatóságával kapcsolatban kiemelte, hogy az ellenőrző bizottságok többségét az ellenzék adja, ami mintaértékű lehet, és az ellenzék az irányításban is szerepet kapott.
A BKK vezérigazgatója is úgy vélekedett, hiba a nyereségesség-veszteségesség alapján megítélni az állami cégeket, vannak ugyanis szolgáltatások, amelyeket csak állami, önkormányzati forrásokból lehet fenntartani. Nem azt kell prémiumcélként kitűzni, hogy a cég nyereséges legyen, hanem azt, hogy a közpénzt átláthatóan költsék el, optimális szolgáltatási szint mellett használják fel - mondta.
A fővárosi közgyűlés által elfogadott bérpolitikai irányelveket valamennyi önkormányzati vállalatnál alkalmazzák, a prémium keretek jelentősen csökkentek, a BKV-nál például 40 százalékra, csak ez 250 millió forintos megtakarítást eredményezett már az idén a cégnél.
Kocsis Istvánnal az együttműködés jó - válaszolta Vitézy Dávid Brückner Gergely, a Figyelő főmunkatársának arra a kérdésére, mennyiben lehet egy közösségi közlekedési cég átláthatóságáról és transzparenciájáról beszélni, ha egy olyan vezetővel - Kocsis Istvánnal - kell együttműködni, aki korábban arról tett tanúbizonyságot, hogy hogyan lehet "nagyon nem transzparensen és nagyon furcsa ügyletekkel" vezetni egy közösségi céget.
Vitézy Dávid szerint, ha bármilyen megállapítás születik, abból a városvezetés levonja majd a következtetést, de ő nem szeretné ezt megelőlegezni. Hozzátette: Kocsis István vezérigazgatóként elévülhetetlen érdemeket szerzett abban, hogy a BKV-nál a visszaélés-rendszert fel tudták tárni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.