BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ürességtől kongó boltok az Andrássy úton - Képek

Az Andrássy úton sétálókat – az Oktogon és a Bajcsy-Zsilinszky út között – vegyes kép fogadja: csillogó-villogó, ismert nemzetközi, több esetben luxusüzletek közé rendre beékelődve árválkodik az a több tucat üres kereskedelmi ingatlan, amely már számos esetben több éve keresi bérlőjét.

Gyakorlatilag az üzletek harmada (körülbelül harminc) zárva van az Andrássy úton; némelyik láthatólag csak pár hete üresedett meg, de van olyan, amelyiknek egykori kirakatát már vastag porréteg borítja, és csak tippelni lehet eredeti funkciójára.

Elvileg mindenkinek – így a boltok tulajdonosainak és az esetleges bérlőknek is – az a célja, hogy az üresen álló üzletek minél hamarabb megteljenek áruval. Ennek azonban láthatóan több akadálya is van. Egyrészt gyakorlatilag eltűntek az Andrássy útról a potenciális vásárlók, tömegekről nem, legfeljebb nézelődő külföldi csoportokról beszélhetünk, így a kereskedők számára sem túl vonzó jelenleg a környék. A másik oldal sem töri magát, hogy minél hamarabb bérlőt találjon ingatlanjába. Általában túlárazott, a piaci viszonyoknak nem megfelelő bérleti díjat jelölnek meg a megkérdezettek. Egy neve elhallgatását kérő ingatlanpiaci szakember szerint nem ritka, hogy másfélszerese a kért díj az érdeklődő kereskedők által meghatározott bérleti költségnek. Ezt mutatja az is, hogy egy körülbelül 100 négyzetméteres boltot a tulajdonosa 7000 euróért adna havonta, míg a bátor kereskedő 4000-5000 euróban jelöli meg az elképzelt árszintet.

Ezt a tendenciát erősíti meg Csörgő Anita, a Colliers International kiskereskedelmi üzletágának igazgatója is, aki ha lehet, még tovább árnyalja a képet. „Ma több szabad üzlethelyiség van, mint bármikor az elmúlt nyolc évben. Ennek legfőbb oka az, hogy a legtöbb üzletet a piac csúcspontján privatizálták, és a tulajdonosok a jelentkezőkkel 2005–08-as bérleti díjakat fizettetnek vagy fizettetnének meg, melyek 30-50 százalékkal magasabbak a jelenlegi szinteknél” – mondja.

A legtöbb tulajdonos tehetős magánszemély, aki könnyedén kivárja, míg a piac a javulás jeleit mutatja, vagy éppen az ingatlan birtokosa tetemes jelzáloghitellel terhelt, de a hitelező bank nem engedélyez bizonyos árszint alatt tranzakciót. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a bérlőktől jelentős befektetést igényel a kiszemelt üzlet felújítása is. Egy 200-300 négyzetméteres bolt kialakítása és berendezése akár a 150 millió forintot is meghaladhatja. Az is egyértelmű trend, hogy a nagy nemzetközi márkák Magyarországon lelassították terjeszkedésüket – ad összefoglalást a feltűnően sok üresen álló üzlettel kapcsolatban Csörgő Anita. Ennek megfelelően manapság egy-két év mindenképpen szükséges egy komoly bérlő felkutatására, aki a méret, a különböző feltételek és az ingatlan jellemzője alapján 20–100 eurót fizet havonta négyzetméterenként. Újabb márkák – így újabb bérlők – érkezését nagyjából az év végére vagy a jövő év elejére teszik az ingatlan-tanácsadó cégnél.

Egy másik tanácsadó némiképp másként látja a helyzetet, és gyors reagálásra figyelmezteti az éppen ingatlant keresgélő kereskedőket. Az Unione Befektetési Csoport éppen tárgyalásokat folytat egy komoly külföldi márkával, így a konkrét ingatlannal kapcsolatban nem kívántak nyilatkozni. Az Andrássy útról azonban Kisteleki Bálint, a társaság projektmenedzsere elmondta, hogy az egyértelmű presztízslokációnak számító – Bajcsy-Zsilinszky út–Oktogon közötti – szakaszon a korábban érzékelhető előremutató trend csak lelassult a válság miatt, de ez az idei évvel láthatóan új lendületet kap majd.

„Az a bérlő, illetve márka, amelyik a most üresen álló üzlethelyiségekből nem tudja kiválasztani a neki tetszőt, az az év végével vagy jövőre már azon kaphatja magát, hogy öt-nyolc-tíz esztendőre kiszorult erről a részpiacról. Az elmúlt évhez képest az idén egyértelműen tapasztalható élénkülés mindenképpen erre utal” – vallja a szakember.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.