Az egyik oldalról nézve minden rendben van. Végre van egy csapat. Van egy álomtizenegy, amelyik mindenki számára példa lehet, mintát adhat és irányt mutathat. A valóban halhatatlan csapatok és sportolók többet tesznek sportjuk népszerűségéért, mint bármi más.
A kosárlabda soha nem volt olyan népszerű, mint amikor Michael Jordan és a Chicago Bulls uralta, mint ahogyan az atlétikai világbajnokság sem az a központi esemény, amióta nem Carl Lewis és Michael Johnson a főszereplője.
A fociban több ilyen is volt. Mint az ötvenes években a „Magical Magyarsnak” nevezett Aranycsapat, a hatvanas években Pelé braziljai és a hetvenes években az Oranje. Azóta is voltak jó válogatottak és jó klubok, de senki sem dominálta úgy a futballról szóló közbeszédet, mint az előbbiek. Most viszont itt van a Barcelona.
Mindezzel egy időben a labdarúgás egyre inkább globális sporttá kezd válni. Bár a klubcsapatok szintjén még mindig Európa, a válogatottak tekintetében pedig Európa és Latin-Amerika dominál, a rajongók számát illetően már közel sem egyoldalú a kép. A foci ugyanis az elmúlt tíz évben nagyon népszerű lett Afrikában és Ázsia jelentős részében is.
Ha úgy tetszik, ez a kezdet vége. Egy nagy regionális üzletből egyre inkább globális üzlet kezd válni, a Messivel mint a legnagyobb sztárral felálló Barcelona pedig ennek a terjeszkedésnek a nyílhegye lehet. Adott a kereslet, adott a termék.
A cég vezetésével azonban nagy bajok vannak. A FIFA mindig is egy szűk, belterjes, a kívülállók számára teljességgel átláthatatlan szervezet volt. Bár az első pillanattól kezdve demokratikus intézménynek hirdette magát, a valóságban az elmúlt ötven évet három elnökkel sikerült kihúznia.
Ami azonban elmegy egy viszonylag szűk, egyívású klubban, az nem vállalható egy nagyvállalatnál. A FIFA pedig igazi nagyvállalat lett. Bevétele tavaly 4,2 milliárd dollár volt, ebből még úgy is 630 milliós nyereséget termelt, hogy közben 800 millió dollárt osztott szét a szervezet a foci fejlesztésére szerte a világon.
A bevétel döntő többsége a közvetítési és reklámjogok értékesítéséből származott. Ezek vevői – a legnagyobb médiaszereplők és fogyasztásicikk-gyártók – azonban sokkal jobban adnak a tisztaságnak legalább a látszatára, mint a FIFA vezetői. Alig egy héttel ezelőtt a szövetség elnöke és a mai választásra kihívóként jelentkező katari ellenfele korrupcióval vádolta meg egymást.
Amikor utóbbit a szervezet etikai bizottsága elítélte, miközben előbbit felmentette, és ezzel az elnökválasztás kérdését gyakorlatilag eldöntötte, néhány szereplőnél elszakadt a cérna. Hétfőn az egyik magas rangú FIFA-tisztviselő olyan e-mailt hozott nyilvánosságra, amelyikben a jelenlegi főtitkár (a regnáló elnök jobbkeze) elismerni látszik, hogy a 2022-es világbajnokság rendezési jogát gyakorlatilag „kilóra” vette meg a győztes. Hasonló gyanúk korábbi események kapcsán is felmerültek, de most először fordul elő, hogy mindez a szövetség egyik felső vezetőjének a „tolla” által van alátámasztva.
A FIFA azonban egyelőre úgy tesz, mintha mi sem történt volna. Blatter elnök a minap szinte elmenekült az újságírói kérdések elől, pusztán annyit nyilatkozott, hogy nincs válság a szervezetben. Ezt többé-kevésbé csak ő gondolja így.
Több nagy szponzor is megszólalt időközben, és arra céloztak, hogy milyen nehezükre esne egy korruptként azonosított szervezettel dolgozni. Innentől pedig már a pénz a tét. Elég, ha csak a Nemzetközi Olimpiai Bizottság Salt Lake City-i botrányára gondolunk. Az azzal az eseménnyel kapcsolatos korrupciós ügyek a NOB egész üzleti modelljét fenyegették – mind jogi, mind pedig PR-okok miatt.
A FIFA sincs messze a maga „Salt Lake City”-pillanatától. A kérdés már csak az, hogy lesz-e neki egy Jacques Rogge-ja, aki gyakorlatilag háborút hirdetett a „régi NOB” ellen, és tűzzel-vassal elérte, hogy a szervezet, vagy legalábbis az arról kialakult benyomás megváltozzon.
A szerző az Oriens ügyvezető partnere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.