Soha nem látott magasságokba törtek az üzemanyagárak tavasszal, a drágább kutaknál április végén már a 400 forint körüli benzin- és dízelár sokkolta az autósokat. Az elmúlt öt hétben jelentősebb csökkenést tapasztalhattunk, de az árak még mindig rendkívül magas szinteken járnak. Adódik a kérdés: reménykedhetünk-e olcsóbb árakban? „Az üzemanyag ára három főbb tényezőtől függ: az olaj nemzetközi piacokon jegyzett árától, a dollár-forint keresztárfolyamtól, valamint az állam adópolitikájától ”- összegez Szűcs Örkény a Solar Capital vezérigazgatója.
A három tényező közül az alaptermék, az olaj árfolyama ad leginkább okot a bizakodásra. A nemzetközi piacokon a legfontosabb termék a New York Mercantile Exchange-en jegyzett Light Sweet Crude típusú olaj. Ez a termék 115 dolláron tetőzött május első kereskedési napján, de már ismét a lélektani 100 dollár alá került. A világ második legfontosabb olajfajtája az északi tengeri Brent típus, amely elsősorban az európai árakat határozza meg, ez van közvetlen hatással a hazai árakra is. Így hiába esik az amerikai Crude, ha ezt nem követi a Brent is, akkor hiába várunk szerdáig a tankolással.
A két ár általában csupán 1-2 dolláros különbséget mutatott hordónként az elmúlt évtizedekben, azt is jellemzően a Crude javára. Az utóbbi időszakban azonban a különbözet a Brent irányában tolódott el, példátlan 10-15 dolláros többletet mutatva. E jelenség elsősorban az észak afrikai és közel keleti feszültségek számlájára írható. E térségből kapja Európa kőolajszükségletének jelentős részét. Amerika nem csekély fogyasztásának ellátása viszont elsősorban a Mexikói-öbölből és Dél-Amerika országaiból származik. A két piac között csekély az átjárás: a pótlólagos termelési és szállítási kapacitások hiánya, az eltérő finomítói igények mellett nem elhanyagolható az Atlanti Óceán méretéből adódó távolság sem.
Végre mindkét ár lefelé tart. A Crude 98 míg, a Brent 116 dollár körül jár, mindkettő hároméves csúcsot állított be május elején, majd intenzív csökkenés kezdődött, az árupiacok egyéb termékeinél tapasztalható korrekcióhoz hasonlóan. „Nem jelenthetjük még ki, hogy a töretlen emelkedés megtört, de hosszú idő óta most mutatkozik erre a legnagyobb esély. Még mindig 12-17 dollárra tehető a lokális geopolitikai kockázati felár, de ennek kiárazódása egy folytatódó általános árupiaci korrekcióval karöltve érezhető könnyebbséget jelenthet mindenkinek már a benzinkutaknál is ”- mondja Szűcs Örkény.
A kutaknál kifizetett összeg 60 százalékát különböző adók formájában az állam szedi be, s ezen változtatni az elmúlt időszak extrém piaci környezetében sem mutatott hajlandóságot. Sőt, mivel az adók nagyobbik része nem fix, hanem az olajárra vetítődik, az állam még jól is jár: adott mennyiségű üzemanyag után is több adót szed be. „Ezért csak a másik két tényező kedvező alakulásában bízhatunk, amelyre most mutatkozik is némi esély ”- véli Szűcs Örkény.
A forint megítélése is javult az elmúlt hónapokban, az euróval szemben az elmúlt két hónapban a 270-es szint alatt stabilizálódott az árfolyam, ami utoljára a válság előtti időszakban esett meg a hazai fizetőeszközzel. A forint az euróhoz van kötve, míg az olajár nemzetközileg elfogadott jegyzési devizája a dollár, így nem feledkezhetünk meg az euró-dollár árfolyamról sem. Amíg az árfolyam 1,40 felett marad és hazánk megítélése sem romlik jelentősen, nem kell tartanunk a 200 forint feletti dollárárfolyam benzinkutaknál is érezhető negatív hatásától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.