A jövőben a levegő- és zajszennyezéssel kapcsolatos költségeket is kivethetik a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat alkalmazó EU-tagállamok. Az Európai Parlament (EP) tegnapi plenáris ülése ugyanis második olvasatban megszavazta az euromatrica-direktíva erről szóló módosítását.
A szennyező fizet elv alapján elfogadott módosítás lényeges változást hoz a jelenlegi helyzethez képest, ugyanis az 1999-ben elfogadott direktíva alapján most csak kizárólag az úthasználat által okozott úgynevezett infrastrukturális költségeket lehet megfizettetni a fuvarozókkal.
Emellett az eredeti jogszabály csupán a transzeurópai hálózathoz tartozó utakra vonatkozik, a módosítással az irányelv hatálya a jövőben valamennyi autópályára kiterjed. Szakértők szerint így a jelenlegi mintegy 15 ezerről a duplájára, 30 ezer kilométerre nő a direktíva által érintett szakaszok hossza.
A jogszabály eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozik, azonban az EP által elfogadott tervezett lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy csak a 12 tonna felettiek esetében kelljen alkalmazni az új szabályokat, amennyiben megfelelő magyarázatot tudnak beterjeszteni az Európai Bizottság (EB) elé a kivételezés okairól.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.