Személyiségtől, iparágtól, vállalattól, kultúrától is függ, ki milyen stílust képvisel a munkahelyén – állítják megkérdezett szakértőink. Úgy vélik, a szépség, a fittség, az öltözködés, a hangnem mind-mind olyan dolog, amely kommunikál rólunk, akár helyettünk is, és azt is befolyásolja, mennyire tudunk érvényesülni az álláspiacon vagy épp a meglévő állásunkban.
Milyen a jó munkahelyi stílus – öltözködésben, megjelenésben, kinézetben, habitusban –, milyennek kell lenni egy vezetőnek, illetve annak, aki érvényesülni akar a munka világában? Ezt a kérdést több korábbi kutatás is feszegette már, s többek között az derült ki belőlük, hogy a jó vezető példát mutat – mindenben. Egyebek mellett megjelenésben, magatartásban, hozzáállásban. Olyan felmérés is volt, amely azt feszegette, a szép emberek kevésbé népszerűek az álláspiacon, mert másokat egyszerűen „elrettent” a tökéletességük. Szintén egy elemzés számolt be arról, hogy a szőrös emberek ellenérzést keltenek az állásinterjún, így jobb, ha valaki szakáll, bajusz nélkül érkezik egy-egy megmérettetésre. Sőt, arról is szó esett ebben, hogy bár nem szabad túlöltözni az interjúztatót, annak, aki érvényesülni akar, a megjelenésére különösen adnia kell: nem lehet slampos, elhízott, izzadós stb. Miközben például egy felső vezetővel szemben elvárás az egzisztencia „megmutatása” – ékszer, óra, autó, iroda stb. –, addig sokak szemében a vezetői szerénység jelenti az erényt.
Szóval ahány kutatás, annyiféle vélekedés a munkahelyi stílusra vonatkozóan, így lapunk három hazai szakértőt kérdezett meg a témában, ők mit gondolnak, milyen stílust kell képviselnie egy vezetőnek.
Más munkahelyi stílust követel meg egy kisvállalkozás és egy multinacionális cég – húzta alá lapunknak Csík Klára. A Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: a kisvállalkozások, családi cégek működésének egyik fő gondja a túlzottan családias légkör, amely érzelmi síkra terelheti a döntéshozatalt. Itt transzparens, hogy ki mit gondol a másikról, kinek kivel van problémája, kinek milyen napja van, ki minek örül, kit mi bánt. Ettől a megfelelő szabályok felállítása és érvényesítése ezeken a munkahelyeken is fontos, pláne, ha családtagok dolgoznak együtt. A szabályok nemcsak a folyamatokat, a hierarchiát határozhatják meg, hanem a munkahelyi öltözködést is. Csík Klára szerint a főnök stílusa – legyen szó kommunikációról, öltözködésről – meghatározza a kollégák megjelenését, beszédmódját is.
Maradjunk még egy kicsit az öltözködésnél. Nemrég például Mark Zuckerberg (a Facebook alapítója) öltözködését illette kemény kritikával a bulvársajtó, s valóban nehéz elképzelni egy német vállalat első számú vezetőjét farmerban és pólóban – hangsúlyozta Tokár Péter, a TESK Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. „Van ilyen meg olyan stílus, vállalattól, kultúrától függően, ám megítélésem szerint a lényeg nem a megjelenés, a stílus, ugyanakkor tudnunk kell, mindezek a dolgok kommunikálnak – helyettünk is” – tette hozzá.
A magyar valóságban két irányzatot emelt ki: a „multis” vezető-középvezetői klasszikus business irányzatot és az inkább tulajdonos-cégvezetői sportos, divatos megjelenést. „Úgy gondolom, mindenkinek magának kell megválasztania az egyéniségéhez legközelebb álló megoldást, hogy harmóniában lehessen a belső meggyőződéssel, s mindkettőben létezik igényes, divatos megoldás” – emelte ki Tokár Péter.
A lapunknak nyilatkozók szerint manapság a vállalatok elvárják, hogy a munkatársaik, elsősorban a felső vezetőik jó minőségű alapanyagból készült, jól szabott ruhákban járjanak, fittek legyenek, így alkotva képet az általuk képviselt cégről. Ha ők elegánsak, a cég is „elegáns”, ha ők gazdagságot árasztanak, a vállalat is gazdag – emelte ki Laky Andrea, az Antré Body Cosmetics tulajdonosa. A szakember hozzátette: kötelező a korunkat is meghazudtoló fittség, a fiatalság – akár plasztikai sebész igénybevételével is, csak az eredmény „láthatatlan” legyen –, az erő, a kor előrehaladtával a test természetes hanyatlásának a megállítása.
Laky Andrea szerint külsőségekben más területen is változott az elvárás. Egy jó helyen megválasztott és jó stílusban kialakított munkahely szintén előnyére válik az adott vállalat vezetőinek, de az iroda inkább a nemes egyszerűséget mutassa, mint a „kivagyiságot” – hívta fel a figyelmet a szakember. Az autók legyenek elegánsan diszkrétek, de megbízható, „neves” márkák. Egy tárgyalás, egy összejövetel alkalmával megjelenésünkkel, kisugárzásunkkal és hozzáértésünkkel kápráztassuk el a jelenlévőket, ne pedig feltűnő, csillogó ékszereinkkel.
A vezetői magatartásról, hozzáállásról Laky Andrea úgy véli, egy vezető ne legyen harcias, de legyen határozott és következetes, ne legyen exhibicionista, s ha kell, helyezze előtérbe a munkatársait. Ha őket is elismeri, őt is jobban elismerik, sőt támogatni fogják a munkában, mert a csapatszellem jobban érvényesül. Azzal mindegyik nyilatkozónk egyetértett, hogy a vezetői stílus egyik legfontosabb ismérve, hogy egy vezető éljen, ne pedig visszaéljen a hatalmával.
Tokár Péter
Az esztétikai élmény a tárgyalópartnerben – ha az öltözködés nem túlzásokra épül – bizalmat ébreszt és „simábbá” teszi a kommunikációt. Szerintem a lényeg az esztétikum; legyen a stílus ilyen vagy olyan. Mivel a vezető egyfajta példát is mutat cégénél, így öltözködésével sztenderdet teremt a beosztottjai számára.
Megjelenés
Csík Klára
A első benyomás nehezen módosítható, így nagy gondot kell fordítanunk rá, akár állásinterjúról van szó, akár az első napról az új munkahelyen. Bármelyikről legyen is szó, érdemes utánaérdeklődni, mi a szokás, az illem a munkahelyen, akár öltözködésben, akár stílusban: laza, informális vagy hivatalos, kötött.
Szépség
Laky Andrea
Munkahelyen a kirívóan szépek taszíthatják vagy éppen vonzhatják embertársaikat. A vonzalom abból fakadhat, hogy a szépséget plusztulajdonságokkal társítják, a szebbek nagyobb figyelmet kapnak a kollégáiktól. Ha taszít a szépség, azért van, mert mellettük felnagyítva látjuk saját hibáinkat. Úgy vélem, a szépség mindig egyfajta harmóniát jelent, amelyet nem zavarhat meg egy rosszul megválasztott smink, ruha, megjelenés, mert „oda” a szépség varázsa. Talán ellentmondás, mégis: a szépség adottság ugyan, de meg is tanulható!
csak az eredmény „láthatatlan” legyen Koczó Ildikó Vélemények Öltözködés
Tokár Péter
Az esztétikai élmény a tárgyalópartnerben – ha az öltözködés nem túlzásokra épül – bizalmat ébreszt és „simábbá” teszi a kommunikációt. Szerintem a lényeg az esztétikum; legyen a stílus ilyen vagy olyan. Mivel a vezető egyfajta példát is mutat cégénél, így öltözködésével sztenderdet teremt a beosztottjai számára.
Megjelenés
Csík Klára
A első benyomás nehezen módosítható, így nagy gondot kell fordítanunk rá, akár állásinterjúról van szó, akár az első napról az új munkahelyen. Bármelyikről legyen is szó, érdemes utánaérdeklődni, mi a szokás, az illem a munkahelyen, akár öltözködésben, akár stílusban: laza, informális vagy hivatalos, kötött.
Szépség
Laky Andrea
Munkahelyen a kirívóan szépek taszíthatják vagy éppen vonzhatják embertársaikat. A vonzalom abból fakadhat, hogy a szépséget plusztulajdonságokkal társítják, a szebbek nagyobb figyelmet kapnak a kollégáiktól. Ha taszít a szépség, azért van, mert mellettük felnagyítva látjuk saját hibáinkat. Úgy vélem, a szépség mindig egyfajta harmóniát jelent, amelyet nem zavarhat meg egy rosszul megválasztott smink, ruha, megjelenés, mert „oda” a szépség varázsa. Talán ellentmondás, mégis: a szépség adottság ugyan, de meg is tanulható!-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.