BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ennyivel drágulhat az üzemanyag a kormány intézkedései miatt

Újabb történelmi csúcsra emelkedett az üzemanyagok ára itthon, amelynek kapcsán górcső alá vettük, hogy mi áll ezen tendencia hátterében. A kérdés kiváltképp aktuális, mivel a 2008-as olajárrobbanás kapcsán már tapasztaltunk hasonló felívelést az üzemanyagárakban, a mostani árfolyamok azonban még ennél is magasabb szinteket jelentenek – írják az Equilor közgazdászai.

Mint a mellékelt ábra mutatja, a benzin (pirossal) és a gázolaj (feketével) európai referenciaára bő 10-15%-kal magasabb, mint 2008 nyarán volt. Az európai jegyzésárakat figyelembe véve egy liter benzin előállítási ára 160 forint, míg egy liter gázolaj termelési ára 178 forintra jön ki.

Ezek az összegek azonban csak irányadó rátának tekinthetők, hiszen egyes finomítók esetében különbözhet az előállítási ár az eltérő berendezések, mechanizmusok, termelési folyamatok miatt. A MOL például adott esetben ezen szinthez képest pluszt, illetve mínuszt is elkönyvelhet a világpiaci és regionális tendenciák változása miatt – mutatnak rá az elemzők, hozzátéve: dollárban tekintve a mostani európai referenciaárak alacsonyabbak, mint 2008 nyarán: a forintban számított különbséget az USD/HUF árfolyam differenciája, vagyis a forint gyengesége okozza.

Mit rejt még a bűvész kalapja?

A kiskereskedelmi benzin- és gázolajárak történelmi csúcsában azonban sok más tényező is szerepet játszik. Ezek röviden összefoglalva az alábbiak:
•  az ÁFA kulcs 2008 nyarán 20% volt, míg most 25%-os;
• a jövedéki adó a benzin esetében 91.5 forintról 120 forintra emelkedett;
• a jövedéki adó a gázolaj esetében 77 forintról 97.4 forintra növekedett (2011. november 1-től 110 forint).

Önmagukban az adóváltozások tehát a benzin esetében mintegy 40 forintos, míg a gázolaj esetében körülbelül 29 forintos differenciát indokolnak.

Zárótétel

Az üzemanyagárak megállapításakor figyelembe kell venni a KKKSZ (Kőolaj Készletező Szövetség) díjat, amely literenként több mint 3 forintot tesz ki; emellett fontos tényező a kiskereskedelmi és nagykereskedelmi árrés is, amely a benzinkúthálózattól, elhelyezkedéstől, árazási politikától függően összesen körülbelül 30-35 forintra rúg.

Mindezek egyvelegeként látható, hogy a benzin esetében a nyerstermék 160 forintos árához hozzá kell számolni 120 forint jövedéki adót, 3 forint KKKSZ díjat, átlagosan kb. 30-35 forintot a kis- és nagykereskedelmi árrés vonatkozásában; valamint erre az egészre kb. 80 forint ÁFA-tartalmat. Ezek nagyjából ki is teszik a kutakon látható 390-400 forintos átlagárat, amely kompozíció a fentebb említett eltérésekkel a gázolaj esetében is igaz – írja az Equilor.

Mit hoz a jövő?

A gázolaj esetében 2011. november 1-től a 97 forintos jövedéki adó 110 forintra emelkedik, amely az ÁFA-hatással együttesen 16 forintot meghaladó ugrást eredményez a dízelárakban. 2011. január 1-től pedig az ÁFA 25%-ról 27%-ra emelkedik, amely a benzin és a gázolaj esetében is 6 forintos ugrást eredményez – számolnak az elemzők.

Úgy látják, ezek hatásait a nemzetközi jegyzésárak csökkenése, a forint dollárral szembeni erősödése tompíthatja, ám érdemi könnyebbségre csak hosszabb távon (minimum 3-6 hónap) számítunk.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.