BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Divat az egykulcsos adó, de kinek kell valójában?

Az amerikai republikánus elnökjelöltek egymás után sorakoznak fel, hogy hűségesküt tegyenek az egykulcsos jövedelemadó eszméje mellett.

Ha gondosan megvizsgáljuk ezen országok – többnyire a posztkommunista Kelet-Európából és világszerte nagyszámú törpeállamból adódó – példáit, akkor három fő okot látunk. Először, egyes országok viszonylag szegények, és oly mértékben vannak híján a belföldi tőkének, hogy a külföldi befektetők kegyeinek megnyerése végett csökkentik az adókulcsokat. Mások oly kicsinyek és olyan gyenge az adószedő apparátusuk, hogy képtelenek megoldani a progresszív ráták szerint kivetett közterhek behajtását. Végezetül, vannak országok, amelyek oly mértékben korruptak, hogy a gazdagoknak tetemes köztehercsökkentést kell ígérniük, ha tőlük egyáltalán be akarnak szedni bármilyen adót is. Az Egyesült Államok – csakúgy, mint más fejlett ország – nem szenved (egyelőre) ezen körülményektől, ezért nem világos, hogy miért lenne szükség az egykulcsos jövedelemadóra.

Kelet-Európa korábbi kommunista államai – közöttük Bulgária, Csehország, Észtország, Lettország, Litvánia, Macedónia, Románia, Szlovákia, Ukrajna és mások – egyszerűen híján vannak befektethető tőkének. Akár az Európai Unió küszöbén állnak, akár éppen csak belül vannak, kénytelenek versenyezni a külföldi befektetők figyelméért. Ez utóbbiak számára az egykulcsos adó egy fontos üzenetet hordoz: „Üdvözlünk mint befektetőt, nem lopjuk el a pénzeteket, megtarthatjátok, amit kerestetek”.

A fejlett államok, amelyek rendelkeznek tőkével és a tőkebeáramlás komoly hagyományait képesek felmutatni, ott természetesen kisebb az egykulcsos adó vonzereje. Ezt egy jelentésében a Nemzetközi Valutaalap is megállapította. Ennek megfelelően a szóban forgó adónemet nem is vezették be a fejlett államokban, de Kínában sem.

További államok, amelyek magukévá tették az egykulcsos személyi jövedelemadó elvét: Jamaica, Tuvalu, Grenada, Mauritius, Kelet-Timor, Belize, Seychelles-szigetek. Ebből a sorból a méretei alapján egyedül Paraguay emelkedik ki, ahol ezt az adót 2010-ben vezették be. Itt az adónyilvántartás egyszerűsítésétől remélt előnyök bizonyultak döntő érvnek. Az általában elmondható, hogy az egykulcsos adónak akkor van értelme, ha egy ország a méreteinél fogva nem tud olyan rendszert kifejleszteni, amellyel hatékonyan lehetne kezelni a progresszív közteherviselést.

Vannak olyan – jobbára kisebb – államok, amelyek rendelkeznek más bevételi forrásokkal is, ezért náluk eltörpülne a progresszív adóból eredő előny a rendszer bevezetésének költségeivel szemben. Tuvalu kormánya például a bevételeinek 10 százalékát a „.tv” internetes doménnév-kiterjesztés eladásából szedi be, ez évente mintegy 2 millió dollárt hoz. Más országok, amelyek csak kicsit nagyobbak, már megengedhetik maguknak, hogy a jövedelemadókat méltányosabb módon vessék ki.

Végezetül, ha valamely ország közintézményei olyan oligarchák uszályában vannak, akik megengedhetik maguknak, hogy a köztől büntetlenül lopjanak, ott az egykulcsos adó az egyetlen útja-módja lehet bárminemű közteher kivetésének. Ilyen alapon lett Oroszország 2001-ben a legnagyobb állam, amely az egykulcsos adó mellett döntött, ráadásul úgy, hogy közben a legmagasabb, 30 százalékos kulcsot leszállította az egységes 13 százalékra. Kevéssel később, 2003-ban, Ukrajna szállította le a 40 százalékos legmagasabb kulcsot 13 százalékra.

Ahol az egykulcsos adó mellett döntöttek, ott csaknem mindenütt csökkentek az államnak a személyi jövedelmek utáni bevételei. Ezért fordul elő, hogy a szóban forgó adónem alkalmazását szinte mindenütt összekapcsolják a hozzáadott érték szerinti forgalmi adók kulcsának megemelésével. Kelet-Európában ez szinte mindenütt így történt. Az Egyesült Államokban az egyik republikánus jelölt, Herman Cain előállt egy „9-9-9” szerinti formulával, ez azt jelentené, hogy ilyen ráta szerint terhelnék meg a személyi jövedelmeket és a vállalati nyereséget, emellett pedig bevezetnének egy országos, 9 százalékos forgalmi adót.

Egy ország adórendszere tükrözi az intézményeinek kapacitását, a gazdasági körülményeit és a politikai hatalom elosztását. Ha az USA lenne az első fejlett állam, amely kísérleteket kezd az egykulcsú adóval, akkor ez óriási változást jelentene. A lépés megerősítené azt, amire már sokan gyanakszanak, de még mindig remélik, hogy nem következik be: Amerika megroppant, reménytelenül küzd az érkező külföldi befektetésekért, inkompetens módon kormányozzák, és egyre inkább egy – csak önmagára tekintettel lévő – oligarchikus elit kormányozza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.