BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cseheké lehet az új Malév

A Világgazdaság értesülései szerint a cseh hátterű Travel Service-szel folytat tárgyalásokat a kormány egy Budapest központú új nemzeti légitársaság indításáról. A Malévot pedig valószínűleg hagyják csődbe menni. A csehek így az adósságot nem vennék át.

„A kormánynak nem a Malév Zrt. mint társaság megmentése a célja, hanem a magyarországi légiközlekedés helyzetének hosszú távú megoldása egy Budapest központú nemzeti légitársasággal, amelynek tulajdonosi köre legalább 51 százalékban európai uniós érdekeltségű” – mondta a tegnapi, a Malév helyzetéről tartott sajtótájékoztatóján Fellegi Tamás, nemzeti fejlesztési miniszter. Közölte: előrehaladott tárgyalásokat folytatnak lehetséges uniós befektetőkkel, végső megállapodás pedig 2012 tavaszán várható.

Fellegi Tamás elmondása szerint a tárgyalások során három feltételt tartanak szem előtt: a továbbiakban is legyen Budapest központú nemzeti légitársasága Magyarországnak, a leendő befektető hosszú távú elkötelezettséggel rendelkezzen és a járatainak kialakításakor az üzleti szempontok mellett hazánk politikai és turisztikai szempontjait is vegye figyelembe, illetve, hogy a Malév tetemes tartozásai lehetőség szerint ne terheljék egyáltalán, vagy csak minimálisan ezt a céget. Újságírói kérdésre ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy az is egy lehetséges megoldás lehet, hogy a Malév Zrt. csődbe megy, és utána egy új befektetői kör viszi tovább a márkanevet. „Ez egy logikus lehetőség, nem zárható ki” – mondta.

A Világgazdaság érdeklődésére, hogy a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó Travel Service-szel folytattak, illetve folytatnak-e ilyen irányú tárgyalásokat – a cég korábban nyilvánosan is érdeklődését fejezte ki a a Malév iránt – Fellegi Tamás annyit válaszolt, hogy valóban találkoztak a társaság képviselőivel és tárgyaltak is velük. Lapunk más forrásból azonban úgy értesült, hogy jelenleg is ezzel a céggel folynak a megbeszélések, s bár az elmúlt hetekben a folyamat kicsit lelassult, és még számos nyitott kérdés lóg a levegőben, a jövő év közepéig megszülethet az egyezség. Nyáron, amikor a cég a szándékával levélben megkereste az NFM-et, annyit közölt, hogy a Malév adósságát nem kívánnák átvenni.

A Malévval szemben tiltott állami támogatás gyanúja miatt indított uniós versenyjogi vizsgálatról Fellegi Tamás elmondta, hogy az valószínűleg elmarasztalja majd az állami légitársaságot, így annak közel 100 milliárd forintot kell majd visszafizetnie a költségvetésnek. Ezt az összeget a cégnek saját magának kellene kigazdálkodnia, az állam ehhez nem nyújthat semmilyen forrást – jegyezte meg. Ezzel kapcsolatban hozzátette: az illetékes EU-biztossal, Joaquín Almuniával szóban megállapodtak, hogy 2011-ben, illetve az uniós döntés nyilvánosságra hozataláig semmiképpen sem adják el a Malévot.

Keresik a felelősöket

A Malév jelenlegi helyzetét és elmúlt tíz évét bemutató kiadányt készített a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), amelyet tegnap mutatott be Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. A „Fehér könyv” az elmúlt tíz év mulasztásai közé sorolja többek között, hogy nem létezett hosszú távú megoldási terv a vállalat fenntartható finanszírozására és működtetésére, és hogy az értékes vagyonelemeket kiárusították. A jelentés szerint a 2007-es privatizáció gyakorlatilag úgy zajlott, hogy a vevő (Borisz Abramovics) nem tett bele és nem kockáztatott saját pénzt, ugyanakkor minden visszafizetéssel kapcsolatos kötelezettséget végeredményben visszaterhelt a Malévre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.