Az uniós források felhasználásával összefüggő szabálytalanságok többsége a közbeszerzési eljárásokkal függ össze. A támogatást elnyerőnek ugyanis általában közbeszerzést kell lefolytatnia az áru, szolgáltatás vagy építési projekt beszerzésére.
A január 1-je óta hatályban lévő új közbeszerzési törvénynek egyelőre nincs kialakult joggyakorlata, az eljárások bonyolítóinak még nem nyújt megfelelő segítséget. A jogszabály szerint a szabálysértési eljárást a kijelölt hazai szervezetek – így például a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kezdeményezhetik –, a jogsértést pedig általában a Közbeszerzési Döntőbizottság állapítja meg.
Jogsértés esetén a büntetés a támogatás – részleges, vagy teljes – elvonása, a mérték megállapításához pedig az Európai Bizottság által kiadott COCOF útmutatót kell követni: ennek alapján határozzák meg, hogy a strukturális alapok és a Kohéziós Alap által társfinanszírozott közbeszerzési szerződések odaítélése során észlelt szabálytalanságok esetén mekkora pénzügyi korrekciókat kell alkalmazni. A pénzügyi korrekció jelenti a támogatás megvonásának mértékét, ami tehát akár 100 százalékos is lehet. Ilyen súlyos büntetés szankcionálhatja például a nyilvánosságra vonatkozó szabályok megsértését, például azt, ha nem került sor nyilvános ajánlatkérésre.
A teljes támogatás megvonása a kedvezményezettet – amely az esetek többségében egy önkormányzat – súlyos problémák elé állíthatja, hiszen ekkor a hiányzó forrást önerőből kell előteremtenie. Ezért is fontos a jogorvoslat lehetősége, amelyet azonban a 4/2011. számú kormányrendelet „rövidre zár”. Amennyiben az NFÜ vagy a Közreműködő Szervezet döntését vitatja a kedvezményezett, akkor jogorvoslati kérelmét a fejlesztéspolitikáért felelős miniszternél terjesztheti elő, a miniszter – jó esetben 45 napon belül megszülető – döntésével szemben viszont további jogorvoslatnak már nincs helye.
Az idei első félévben Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz 74 darab közbeszerzéssel kapcsolatos jogorvoslati kérelem érkezett – tájékoztatta a Világgazdaságot az NFM. A szabálytalanságot megállapító döntést 38 esetben helybenhagyta és 5 esetben megsemmisítette a miniszter, 31 esetben pedig új szabálytalansági eljárást rendelt el. A statisztika tavaly óta valamelyest változott: 2011 egészében összesen 32 közbeszerzési szabálytalanság megállapítása ellen kértek miniszteri jogorvoslatot, akkor 12 helybenhagyó, 7 megsemmisítő és 13 új eljárást elrendelő döntés született.
A jogorvoslat benyújtására 2011. március 1. óta van lehetőség, amivel – hangsúlyozza az NFM a lapunk kérdéseire adott válaszában – új garanciális elem épült be a támogatási rendszerbe. Korábban a „végső szót” az NFÜ vagy a közreműködő szervezetek mondták ki. A szabálytalansági döntés elleni jogorvoslat szabályozásával a kormányrendelet célja nem kizárólag közbeszerzési tárgyú, hanem valamennyi szabálytalansági döntés elleni egységes jogorvoslati rendszer biztosítása – adott további magyarázatot az NFM.
Rendkívül aggályosnak tartom, hogy a kormányrendelet egyértelműen kizárja a bírósági jogorvoslat lehetőségét a támogatás elvonására vonatkozó miniszteri döntéssel szemben – mondta lapunknak Dagonya András közbeszerzésekkel foglalkozó ügyvéd, európai uniós szakjogász. A miniszter sok esetben jelentős pénzügyi források elvonásáról dönt, nemritkán olyan ügyekben, amelyek megítélése komoly jogi, olykor közösségi jogi ismereteket igényel, szakmai döntésről tehát nemigen beszélhetünk. A bírósági jogorvoslat kizárása ráadásul az Alaptörvénybe – adott esetben nemzetközi jogi normákba is – ütközik, hiszen mindenkinek biztosítani kell a jogot ahhoz, hogy jogorvoslattal éljen az olyan bírósági, hatósági és más közigazgatási döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti – tette hozzá Dagonya András.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.