A multinacionális vállalatok szerepe sokkal jelentősebb kellene legyen a korrupcióellenes küzdelemben. „Miközben a 2008-as, súlyos gazdasági válságból igyekszik talpra állni a világ, a vállalatvezetők kötelessége a korrupció megfékezése” – mondta Huguette Labelle, a Transparency International elnöke. A jelentés a vállalatokat egy 0-10-es skálán értékelte, ahol a 0 a legkevésbé, a 10 a leginkább átlátható. A pontszámokat az alapján adták, hogy mennyire nyilvánosak az információk a vállalat korrupcióellenes programjáról, szervezeti felépítéséről, és hogy mennyire teszik publikussá a pénzügyi adatokat azokban az országokban, ahol működnek.
A legmagasabb pontszámot, 8,3-at a norvég Statoil vállalat érte el, mivel működésének mind a 37 országában jelentős mennyiségű információt közöl a korrupcióellenes programjairól, a leányvállalatairól, a bevételeiről és a befizetett adókról.
A pénzügyi vállalatok nagyon gyengén teljesítenek
A jelentés szerint a bankok és biztosítótársaságok működése a transzparencia szempontjából nagyon gyenge, annak ellenére, hogy az átláthatatlan szervezeti struktúrák nagy szerepet játszottak a gazdasági válság kialakulásában, és hogy azóta komoly erőfeszítések történtek az átláthatóbb működés érdekében a bankszektorban. A jelentésben vizsgált 24 pénzügyi vállalat átlagosan 4,2 pontot ért el.
„Ha az ország-szintű pénzügyi információk nem nyilvánosak, nehéz megítélni, hogy a fejlődő országokban egy adott vállalat működése milyen befolyással van a kormányzatra. A tapasztalat azt mutatja, hogy ha egy vállalat beszámolásra kötelezett, érdekeltté válik abban, hogy egy átláthatóság iránt elkötelezett vezetőséget alakítson ki, és hogy fejlessze a korrupcióellenes rendszerét” – nyilatkozta Jermyn Brooks, a Transparency International Üzleti Tanácsadó Testületének elnöke.
Az átláthatóság hiánya miatt nem tudjuk, egy adott vállalat például hol szerzi a nyereségét, hol fizet adót, hozzájárul-e politikai kampányokhoz. A jelentés szerint a vizsgált vállalatok háromnegyede nem hozza nyilvánosságra, hol vannak bejegyezve a leányvállalatai, és körülbelül a felük nem közöl semmilyen adatot a politikai hozzájárulásaikról.
Lesújtó magyar adatok
Magyarországon a vizsgált 105 vállalatból 51-nek van leányvállalata. Ezek közül csak három, az Allianz, a Deutsche Telekom és az SAP tesz nyilvánosan elérhetővé információkat a bevételeiről. A befizetett társasági adóról egyetlen vizsgált cég sem közöl adatokat Magyarországon. Ezek a lesújtó adatok a többi közép-európai országban is körülbelül azonosak.
A Transparency International arra kéri a vállalatokat, hogy küzdjenek a korrupció ellen az antikorrupciós programjaik, a szervezeti felépítésük és a pénzügyi mozgások nyilvánosságra hozatalával. „Az állampolgárok csak ezen információk ismeretében kaphatnak képet arról, hogy mennyi pénz kerül az állami költségvetésbe, ez pedig a kormányzati számonkérhetőség kulcseleme a világon mindenhol” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezetője”.
A döntéshozóknak olyan jogszabályi környezetet kellene teremteniük, amely biztosítja mindazon cégek átláthatóságát, amelyek exporttámogatásokra pályáznak, vagy állami közbeszerzési eljárásokon indulnak. A befektetőknek meg kellene követelniük a cégek üzleti jelentéseinek átláthatóságát, hogy egy etikusabb, fenntarthatóbb gazdasági növekedést és hatékony kockázatkezelést biztosítsanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.