Hihetetlen ütemben bővül a hazai mobilpiac kínálati oldala: miközben tavaly év végén még csak a három nagy szolgáltató állt a hazai fogyasztók rendelkezésére, mostanra – a Tesco, a Lidl és a UPC piacra lépésével – megduplázódott a mobilszektorban (is) ténykedő vállalatok száma, s nem kizárt, hogy év végéig újabb két vállalat rajtol el, hiszen a Business Telekom (BTel) mellett a maga nemében világelső Virgin Mobile is bejelentkezett már a magyar piacra. Az új szereplők közös jellemzője, hogy mindannyian úgynevezett virtuális szolgáltatók (MVNO), azaz a három már piacon lévő, saját infrastruktúrával rendelkező mobilcég hálózatát használják saját tevékenységükhöz.
A szolgáltatók számának emelkedése hatalmas fordulatnak számít a közel másfél évtizede háromszereplős hazai mobilszektorban, így a piaci átalakulásának egyik legérdekesebb kérdése, hogy miért éppen most és miért egyszerre jelennek meg az új szereplők. Az MVNO üzleti modell ugyanis a nyugati országokban már az 1990-es évek vége óta működik, itthon azonban korábban csak elvétve próbálkozott ilyennel egy-két cég.
A korábbi évekhez képest tömegesnek mondható piacralépési hullámnak természetesen több oka van. Talán a legfontosabb a fogyasztói igények közelmúltban tapasztalható átalakulása, amely a már piacon lévő cégeket is váltásra késztette. Az elmúlt években ugyanis a mobilhangpiac bővülése egyértelműen megállt (az NMHH adatai alapján a mobil-előfizetések száma először stagnálni, majd érezhetően csökkenni kezdett), miközben egyre nagyobb igény mutatkozott a mobilinternet iránt.
A mobilcégek így nem meglepő módon ez utóbbi terület irányába fordultak, amit jól jelez a beruházások alakulása: mindhárom cég milliárdokat költött hálózata fejlesztésére annak érdekében, hogy gyorsabb adatforgalmat biztosítson ügyfeleinek. A legfontosabb versenytényező tehát egyértelműen a mobilinternet lett, s ezzel párhuzamosan a vevői igények változásának megfelelően fokozatosan jelentek meg a magasabb hozzáadott értékű s nem mellesleg nagyobb hasznot hozó, komplexebb szolgáltatáscsomagok a piacon.
Ennek következtében ugyanakkor a három nagy látóköréből némileg kikerültek azok a fogyasztók, akik egyszerűbb és ennek megfelelően olcsóbb szolgáltatást igényelnek, amivel egy piaci rés keletkezett, s tulajdonképpen erre csapott le a Tesco és a Lidl. Mivel a két kiskereskedelmi lánc célkeresztjében korábban is az árérzékeny fogyasztók álltak, a potenciális ügyfélkör már megvolt, a kiegészítésnek szánt mobilszolgáltatást pedig ennek megfelelően viszonylag könnyen be lehetett illeszteni a két vállalat kommunikációjába is.
Az egyre komplexebb szolgáltatások iránti igény ugyanakkor nem csak a mobilszegmensre, tulajdonképpen a teljes távközlési szektorra jellemző, így egyre általánosabbá válik, hogy a szolgáltatók az árak helyett inkább a termékkör bővítésével versenyeznek. Márpedig ebből a szempontból a T-csoport számára komoly versenyelőnyt jelentett, hogy a piacon egyedüliként volt képes vonalas, televíziós, internet- és mobilszolgáltatást is nyújtani egy kézből, így nem csoda, hogy a konkurensek igyekeztek mielőbb hasonló csomagokat összeállítani. Ez késztette piacra lépésre a UPC-t, és nem titkoltan portfóliója teljessé tétele a célja a BTelnek is a mobilpiaci rajttal.
A UPC helyzete egyébként igen sajátos, a legnagyobb hazai kábeles szolgáltató ugyanis érezhetően késésben van. A társaság épp múlt héten jelentette be, hogy belép a mobilpiacra is, egyelőre azonban kizárólag mobilnet-szolgáltatást nyújtanak, ami épp a fogyasztói igények változása miatt kérdéses, hogy önmagában beváltja-e a hozzá fűzött reményeket. Arról nem is beszélve, hogy most már a mobilnetpiac is lassul, a nagy szolgáltatók pedig minden bizonnyal épp ebben a szegmensben láncolták legsikeresebben magukhoz ügyfeleiket az olcsó készülékekkel, illetve az ezekhez kapcsolódó hűségnyilatkozatokkal.
A UPC példája igen jól rámutat arra, hogy bár a fogyasztói igény változásának fényében valóban logikus a kínálati oldal bővülése, az új cégek megjelenésének időbeli koncentrációja azonban még a fentieket figyelembe véve is kissé furcsa, maguk a piacra lépések pedig esetenként akár kapkodónak is tűnhetnek. A sietség magyarázata feltehetőleg az, hogy a virtuális szolgáltatók szeretnék megelőzni az elméleti síkon év végén rajtoló negyedik, saját hálózattal rendelkező mobilszolgáltatót, amelynek indulása – már csak a várható reklámkampány miatt is – minden bizonnyal elhomályosítaná ezen cégek piacralépését.
Mindezt persze szemlélhetjük a másik oldalról is, azaz úgy, hogy a piaci újoncok a korai kezdéssel épp az állami mobilcég esélyeit rontják, hiszen mire az MPVI megkezdheti szolgáltatását – virtuális versenytársaival szemben először csak Budapesten –, az új cégek lényegében lefedik a piaci réseket, illetve teljessé teszik portfóliójukat, igencsak megnehezítve ezzel a negyedik szolgáltató számára céljai elérését. Mint ismert, az MPVI 25 százalékos részesedést célzott meg az évtized második felére (amit a Vodafone-nak 18 év alatt nem sikerült teljesítenie), a kínálat ilyen ütemű bővülése mellett azonban ez eléggé irreálisnak tűnik. Így nem csoda, hogy az állami mobilcéget már most szóba hozták potenciális MVNO partnerekkel, hiszen a társaságnak a kezdetektől szüksége lehet a hagyományostól eltérő bevételi forrásokra, ez pedig a szolgáltatók számának további emelkedését hozhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.