Keith Crain, az Automotive News főszerkesztője nagy melléfogásnak tartja, hogy a General Motors márciusban megvette a Peugeot-Citroen 7 százalékát, hiszen a gyengélkedő európai piac miatt a Peugeot-részvénycsomag értéke ma kisebb annál a 320 millió eurónál, amilyen értéken a GM mérlegében szerepel. A detroiti cég 1999 óta 16,8 milliárd eurót vesztett el Európában – írja a lap.
Ráadásul ahelyett, hogy stabilizálnák az Opelt, a GM- tisztviselők zavarba hozzák az ügyfeleket Chevrolet piacra erőltetésével. Magyar kereskedők is említették már lapunknak, hogy nem világos, hova pozicionálja a GM a Chevrolet (lánykori nevén: Daewoo) márkát. Amíg az Opel az első fél évben a legtöbb személyautót adta el Magyarországon, addig a Chevrolet a 19. helyre szorult. Ez utóbbi versenytársai – a Kia és a Hyundai – viszont a 11. és a 13. helyen végeztek.
Az Automotive News főszerkesztője szerint a GM milliárdokat önthet az Európában nulláról indított Chevrolet márkanévbe, miközben ott van a nagy múltú, de kivéreztetett Opel/Vauxhall márkája.
Ezért Keith Crain kívánatosnak tartja, hogy olyan felső vezetők jöjjenek a General Motorshoz, akiknek gyakorlati tapasztalataik vannak az autóipar irányításában, és maliciózusan megjegyzi: hosszú ideig el fog tartani, amíg az amerikai kormány visszakapja a GM-be a válság idején befektetett pénzét.
Dan Akerson, a GM vezérigazgatója ugyanakkor a közelmúltban hirtelen félmillió dollárért 25 ezer GM-részvényt vásárolt. A gesztusértékű lépés Akerson bizalmát is jelentheti az általa vezetett cégcsoport iránt, de az is biztos, hogy a részvényárfolyam 40 százalékkal alacsonyabb a 2010. novemberi szintnél.
A GM adózott eredménye a második negyedévben 1,49 milliárd dollárra süllyedt az egy évvel korábbi 2,52 milliárdról, miközben a 37,6 milliárd dolláros bevétel csak 5 százalékkal alacsonyabb. Az európai üzletág tavalyi 102 millió dolláros nyeresége után pedig hideg zuhany a mostani 361 millió dolláros működési veszteség.
Szerencsére Észak-Amerikában és Kínában a GM sikerrel működik, és növelheti eladásait, valamint profitját.
A Barclays Capital elemzője, Brian Johnson szerint azonban az európai veszteség tovább gyengíti a részvényárfolyamot. A Morgan Stanley részéről pedig Adam Jonas azt mondja: a befektetők még akkor haboznak, hogy kövessék Akersont a részvényvásárlásban, ha a papírok olcsók maradnak. A részvényvásárlás feltétele a piaci bizalom, amit nem erősít a gazdasági helyzet, és a cég terveinek átláthatósága, amit viszont a GM igazgatósága nem biztosít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.