Összesen 19 249 általános élelmiszerüzlet működik Magyarországon ez év elején, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új cenzusa szerint. Ez 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A hagyományos, főleg lakóhelyek közelében működő 200 négyzetméteres és kisebb üzletek számaránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalék idén, ahogyan tavaly és tavalyelőtt is. Stabil maradt ez a mutató, mivel az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 3 százalékkal, 10 785-re csökkent, viszont az 51-200 négyzetméteres egységeknél 2 százalékkal nőtt a boltszám, 6 421-re, éves összehasonlításban.
A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma eggyel bővült, 168-ra, egyik évről a másikra. A szupermarketek száma 574 után 518 lett. Ezzel egyidőben viszont a diszkontok száma 488-ról 506-ra emelkedett. Közrejátszik a bolthálózat alakulásában, hogy a “Pláza-stop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését.
Nemzetközi összehasonlításban viszonylag még mindig elaprózott a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem. Amíg ugyanis nálunk 10 ezer lakosra tizenkilenc üzlet jut, addig például Szlovákiában tizenhét, Csehországban tizenöt, Ausztriában pedig még kevesebb, hét üzlet.
„Kérdéses, hogy mit tekintünk élelmiszerüzletnek, hiszen ezek az adatok nincsenek szinkronan a KSH adataival” – hívta fel a figyelmet a vg.hu-nak Vámos György. Az Orszáos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hozzátette: „a Központi Statisztikai Hivatal szélesebb körben értelmezi az élelmiszerüzletek fogalmát, és a tavalyi adataiból nem is csökkenés, hanem kismértékű növekedés olvasható ki az ilyen üzletek számát illetően.”
A főtitkár szerint hosszabb távon hat a koncentráció, vagyis az élelmiszerüzletek számának csökkenése. „Ez a folyamat azonban a kétezres évek elejétől, lassan halad, és várhatóan a továbbiakban is csak lassú koncentráció figyelhető meg ezen a piacon. Az élelmiszerboltok számának gyors ütemű csökkenésére továbbra sem kell számítani” – fogalmazott Vámos, aki szerint ugyanakkor az új trafikok megjelenése hozhat változást.
„A trafikok erős versenyt támaszthatnak, amely miatt elsősorban a kisebb élelmiszerüzletek zárhatnak be” – jelentette ki Vámos György. A főtitkár szerint ugyanakkor sok múlik azon, hogy végül milyen termékeket forgalmazhatnak majd a nemzeti dohányboltok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.