Az IMF nemrég kiadott elemzése szerint Görögország államadósságát korábban kellett volna átstrukturálni. Az Európai Bizottság június 6-i értékelése ennek ellenkezőjét állítja. Jómagam inkább az IMF-fel értek egyet, az igazi kérdés azonban az, hogy miként juthattak ellentétes következtetésekre, és hogy mit jelent ez a további együttműködésre vonatkozóan.
Miért jutott tehát az IMF és a bizottság eltérő következtetésre? Elvégre mindkettőnek kiváló közgazdászai vannak, akik ugyanazokból az adatokból indulnak ki, és hasonló módszereket követnek. Az eltérés forrása a különböző intézményi és politikai célkitűzés. Az IMF euróövezet-beli kitettsége nagy – hiteleinek 56 százalékát a közös pénzt használó blokkban folyósította –, emiatt egyre kritikusabb. Fontos részvényesek – különösen a feltörekvő piaci országok – egyre inkább nehezményezik azt, hogy Európa súlya jóval nagyobb, mint Latin-Amerikáé vagy Ázsiáé a korábbi válságok idején. Az IMF-nek valóban rugalmasan kellett alkalmaznia saját szabályait, amikor kölcsönt folyósított Görögországnak, miközben a görög államadósság fenntarthatóságával kapcsolatban eleve kétségei voltak.
Az európai intézmények más szabályokat és másik logikát követnek. Mivel egy befejezetlen és törékeny monetáris unióért felelősek, sokkal inkább kerülik a kockázatokat. Készen álltak a görög adósság átstrukturálására – annak ellenére, hogy osztották az IMF aggályait. Ugyanakkor a vezető európai hitelező országok nem akartak beleegyezni a közvetlen transzferbe. Az eredmény egy bizonytalan megközelítés lett, amely túlságosan optimista alapokon nyugodott. Az optimizmus pedig tökéletesen alaptalannak bizonyult. A trojka akkori jóslata szerint Görögországban a GDP-nek 2010–2013-ban mindössze 3,5 százalékkal kellett volna csökkennie. Ehelyett a gazdaság a szóban forgó időszakban 21 százalékkal zsugorodott. Az összeomlás egyes okait persze nem lehetett előre látni. Ki gondolta volna, hogy a teljes euróövezet válságba kerül, és hogy Görögország kilépése komoly lehetőségként merül fel? Más tényezőket azonban nyilvánvalóan túlságosan optimistán vettek figyelembe. Abban reménykedtek például, hogy a termelés szerkezete gyorsan átalakítható, és az ország képes lesz annyival többet exportálni, amennyivel ellensúlyozhatja a belső kereslet csökkenését. A privatizációs tervekben irreális számok szerepeltek, amikor a program végül kisiklott.
Hogyan kerülheti el a trojka a jövőben a hasonló hibákat? Egy friss elemzésünkben – amelyet Jean Pisani-Ferryvel és André Sapirral közösen írtunk – amellett érveltünk, hogy az IMF-nek kisebb súllyal kellene szerepelnie, a programok finanszírozásának csak 10 százalékát kellene vállalnia. Ez biztosítaná, hogy kitarthasson saját elvei mellett, és nézeteltérés esetén kiléphessen a trojka-programokból. Ha viszont így dönt, az erős jelzés lenne, hogy a program alapjai nem elég stabilak.
Európai megközelítésben egy program ettől még – a pénzügyi, a politikai és a társadalmi stabilitás érdekében – szükségesnek tűnhet. Ahhoz, hogy a programok könnyebben végrehajthatók legyenek, meggyőződésünk szerint hasznos lenne, ha az Európai Stabilitási Mechanizmus fokozatosan átalakulna egy „Európai Valutaalappá”, világosan leszögezett mandátummal és rugalmasabb döntéshozatallal. Ezzel az Európai Bizottság megszabadulhatna attól a kettős szereptől, hogy egyrészt közösségi intézményként a szerződés betartásáért felel, másrészt az Eurogroup képviseletében kőkemény programokat hajtat végre. Végül az Európai Központi Bank részvétele továbbra is indokolt, de a napi szintű tárgyalásokban nem kellene döntő szerepet játszania. Az így megreformált trojka Európának és az IMF-nek is jobb lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.