Bizakodásra ad okot, hogy a Központi Statisztikai Hivatal szerint a rendszerváltás óta nem dolgoztak olyan sokan Magyarországon, mint nyáron. Idén június–augusztusban 20 ezer híján 4 millióan dolgoztak, miközben a munkanélküliségi ráta 10 százalék alá került. Ilyen alacsony szintet 2009 óta nem mértek. A kabinet saját foglalkoztatáspolitikai sikerét látja a kedvező adatok mögött, de sokan vannak olyanok is, akik a javuló statisztikai mutatók ellenére sem látnak igazi fordulatot.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményének címe szerint „történelmi csúcsot” ért el a foglalkoztatottak száma. Én viszont biztos forrásokból hallottam olyan időkről, amikor mindenkinek volt munkája. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a rendszerváltást követően, piacgazdasági viszonyok között valóban nem volt ilyen magas a foglalkoztatottság mértéke.
A KSH munkaerő-felmérés statisztikájában azok is szerepelnek, akik külföldre mentek dolgozni, de a családjuk (egy része) Magyarországon maradt. Másrészt, az adatokat a közfoglalkoztatás fokozatos felduzzasztása is javítja. Mivel a két említett sokaságra vonatkozó információt a KSH rendszeres publikációiban nem teszi közzé, ezért a természetes munkaerő-piaci változások nyomon követése nehézségekbe ütközik. A statisztikai hivatal arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a munkaerő-felmérés szerint a nyáron 97 ezer magyar dolgozott külföldön. Ez a létszám azonban nem valamennyi külföldön dolgozót jelenti, csak azok tartoznak bele, akik egy évnél rövidebb ideje dolgoznak külföldön, és pénzzel segítik a család Magyarországon élő tagjait.
Komoly fejtörést okoz a közmunkások létszámának alakulása is. A statisztikai hivatal munkaerő-felmérése erre is kiterjed. Június-augusztusban 156 ezer volt a létszámuk a felvétel szerint – azaz ennyien biztosan dolgoztak legalább egy órát közfoglalkoztatásban. Ez 18,7 százalékpontos növekedés az egy évvel ezelőtti szinthez képest.
A közmunkások számára vonatkozó, különböző forrásokból származó adatok azonban – részben az önkormányzatok hiányos adatközlése miatt – nincsenek mindig összhangban egymással. Erre nemrégiben az ÁSZ is felhívta a figyelmet, amikor jelentésében leszögezte: „a közfoglalkoztatásért felelős minisztériumok nem alakították ki az eredményesség és a hatékonyság mérésére alkalmas kritériumokat, mutatószámokat”.
A munkanélküliségi ráta 11,8 és 10,4 százalék között ingadozott az elmúlt években. Nagyrészt szezonális tényezők miatt a téli hónapokban magasabb, nyáron pedig alacsonyabb volt a munkanélküliség. Az idei év elején ugyanolyan magasra emelkedett a ráta, mint 2009 hasonló időszakában. A magas csúcsok és a viszonylag alacsony mélypontok jelzik, hogy az aktívak számának emelkedése és a szezonális hatások mellett egyre fokozottabban jelentkezik a közmunka hatása.
A magas volatilitás nem egy egészséges munkaerőpiac állapotát tükrözi. Igaz, a munkanélküliségi rátában az idei télen akár csökkenhet is a volatilitás, amennyiben a kormány – az előzetes terveknek megfelelően – 200 ezer embert bevon a közfoglalkoztatásba és képzésbe.
A munkanélküliség csökkenése a gazdasági növekedési mutatók fényében különösen érdekes. Az adatok vélhetően Arthur Okunnak is meglepetést okoztak volna, akinek híres törvénye szerint a munkanélküliségi ráta 1 százalékpontos emelkedése azzal jár, hogy a GDP 2 százalékkal csökken a potenciális szintjéhez képest. Tavaly 1,7 százalékkal esett vissza a GDP Magyarországon, az idei első félévben pedig stagnált a gazdaság az előző év azonos időszakához képest. A munkanélküliség leginkább akkor csökken, ha érdemben bővül a gazdaság (és fordítva). Utóbbit viszont egyelőre nem láthatjuk Magyarországon, így ez is azt erősíti, hogy a foglalkoztatottság emelkedése és a munkanélküliségi ráta csökkenése elsősorban nem a gazdaság jobb teljesítményének és a munkaerőpiaci helyzet valódi javulásának tudható be.
A munkaerőpiac gyengélkedését jelzi az is, ha a munkanélküliek fele több mint egy évig keres munkát. A munkanélküliség átlagos időtartama június és augusztus között 18,8 hónap volt, ez szintén nem utal érdemi javulásra.
A statisztikai hivatal megkérdezésen alapuló felmérése (munkaerő-felmérés) viszonylag nagy biztonsággal képes jelezni a foglalkoztatottak, illetve munkanélküliek számát a széles merítés miatt is. Ugyanakkor az adatok értelmezése igen nehéz, ugyanis a KSH az elmúlt években a felmérés részletes adatai között nem közölte azt, hogy hány magyar ment külföldre dolgozni (akinek a családja itthon maradt), valamint a közmunkások számának becslését sem tette közzé ebből az adatforrásból. A munkaerőpiac állapotáról pontosabb képet alkothatnánk, ha részletesebb bontásban láthatnánk a foglalkoztatottság és a munkanélküliség adatait.
A tisztánlátást segítheti – bár a KSH részletes adatait nem helyettesítheti – a kormány által tervezett egységes foglalkoztatási mutatószám. Az új index ugyanakkor arra is alkalmas lehet, hogy a munkaerőpiacról a valósnál kedvezőbb képet fessen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.