A Euromonitor International elemzői szerint idén rekord szintre, 12,25 dollárra emelkedhet a csokoládé ára az Egyesült Államokban, ez a válság kezdetéhez, a 2007-es évhez képest 45 százalékos növekedést jelentene.
Elemzők szerint nagyot emelkedhet idén a csokoládé ára – a kereslet felszökött és a várható száraz időjárás miatt rosszak a kakaótermelési kilátások.
A Wall Street Journal által idézett elemzők szerint – 2010 óta most először – a kakaókínálat nem éri el a keresletet. A keserűcsokoládé iránti igény a
fejlett és a fejlődő piacokon egyaránt emelkedik, a befektetési szakértők pedig úgy látják, egész évben megmarad a bika piac. A harmadik negyedévig 21 százalékot ugrott a kakaó ára, ezzel túlteljesítve az átlagos árupiaci profitszinteket. A kakaó opciós árak eléri az 5,4 milliárd dollárt és mivel a keserűcsokoládé előállításához jóval több kakaóra van szükség, mint a tejcsokik esetében és egy kis trendváltozás és jelentősen befolyásolhatja a piacot.
Az amerikai árupiaci felügyelet adatai szerint szeptember közepéig 1,72 milliárd dollárt tettek a brókerek kakaó long pozíciókra, ez 2006 óta – amióta a piacot mérni kezdte a felügyelet – a legmagasabb adat.
„A magpiacoknak számító Észak-Amerikában és Észak-Európában a vártnál jobban halad a kilábalás, a fogyasztók ezért gyakrabban fordulnak a prémium termékek felé” – mondta Jonathan Parkman, a Marex Spectron árupiaci brókercsoport mezőgazdaságért felelős vezetője. A felmérések szerint egyértelműen a keserű csoki térnyerése áll a trend mögött: az Egyesült Államokban idén a Euromonitor becslése szerint eléri a 20 százalékot a keserűcsoki-fogyasztás arány. Az egy főre jutó csokoládéfogyasztás terén a világelsők közé tartozó Svájcban pedig öt év alatt 8 százalékot emelkedett a piac, idén pedig elérheti a 30 százalékot.
A keserűcsoki-fogyasztók táborát jelentősen növelte az a tény, hogy immár az EU is elismeri a termék egészségre gyakorolt pozitív hatását. Ezt bizonyítja, hogy a svájci Barry Callebaut AG ebben a hónapban kapta meg az engedélyt Brüsszeltől arra, hogy egyik termékének hirdetésében kiemelje: a csokoládé segít az egészséges vérkeringés fenntartásában. A trendre reagálva az értékesítést tekintve legnagyobb amerikai édességgyártó, a Hershey szélesíteni kezdte kínálatát, így most már több prémium márkát is forgalmaz és bevezette az olyan, népszerű csokik keserű változatát is, mint a Kit-Kat. És bár minden jel arra utal, hogy a kakaó árának emelkedése a csokit is magával húzza, a Hershey-nél nem tartanak attól, hogy ez megárt a forgalomnak. A cég vezére, John P. Bilbrey úgy fogalmazott: az eddigi tapasztalatok azt mutatták, hogy az áremelkedést mindig követte a kereslet is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.