A kormány határozott szándéka – nem utolsósorban az uniós források lehívásának gyorsítása érdekében – a közbeszerzési piac élénkítése, amelyet jól mutat a július 1-jétől hatályos Kbt. (2011. évi CVIII. módosításáról), és annak a kizáró okokra, alkalmassági igazolási módokra és a műszaki leírásra vonatkozó végrehajtási rendelete [310/2011. (XII. 23.)]. Ennek értelmében – ha az ajánlatkérő a megfelelő verseny érdekében szükségesnek tartja – az eljárást megindító felhívás feladásától vagy megküldésétől visszafelé számított hat évben teljesített szolgáltatások is figyelembe vehetők, feltéve, hogy ezt a kiíró a felhívásban már előre jelezi. Ez az időszak az építési beruházásoknál nyolc évre bővíthető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan cégek is beléphetnek a klözbeszerzési piacra, amelyek eddig kisebb számú referenciájuk miatt elestek ettől a lehetőségtől, ami értelemszerűen a kisebb vállalkozásokat is érinti. Plasztikusan talán a pár éve lezajlott, ún. papírtender érzékelteti a módosítás jelentőségét, akkor ugyanis a referenciák miatt csak a két legnagyobb – rendszeresen nyerő – cég tudott részt venni a tenderen.
A jogalkotó piacélénkítő szándáka figyelhető meg a törvény azon részében is, amely szerint a hiánypótlási eljárás keretén belül új gazdasági szereplő vonható be. Az idén július elseje után indult közbeszerzési eljárásokban, ha egy vállalkozás elindul a tenderen és megfelel az előírásoknak, de az alkalmasság ellenőrzésénél kiderül, hogy pl. az alkalmasság igazolására bemutatott szakembere nem felel meg az ajánlatkérői előírásoknak, ezt a gazdasági szereplőt kicserélheti egy másikra, és ez immár nem érvényteleníti ajánlatát. Az érvényes és ezért a versenyben maradó ajánlatok körének bővülése szintén azt eredményezheti, hogy szélesebb körű lesz ajánlattevői verseny. Ennek pontos hatását egyelőre – tekintettel a friss szabályozási változásra – még láthatjuk előre.
Ezzel a rugalmasabb megközelítéssel a fő cél a sikeres eljárás, mivel az eddigi szabályozás e tekintetben túl szigorúnak bizonyult. Fontos tudni mindemellett azt is, hogy ez nem lehet parttalan, a hiánypótlás korlátja az, hogy ugyanazon hiány pótlására az ajánlattevők nem szólíthatóak fel egymást követőn két alkalommal.
Az új szabályozás alapján új gazdasági szereplő bevonása esetén a további hiánypótlási körök (pl. a bemutatott új szakember alkalmasságának igazolásához nem kerül benyújtásra a szakember elvárt diplomája) csak akkor korlátozhatók vagy zárhatók ki, ha ezt az ajánlatkérő az eljárást megindító felhívásban megjelölte, egyéb esetben a többszöri hiánypótlás tilalma az új gazdasági szereplő vonatkozásában annak bemutatásával újra indul.
Az ajánlattevők által bemutatandó referenciák időszakának hossza ugyanis megduplázódott: ezen túl – az építési beruházások esetén – akár a kiírástól visszafelé számított nyolc évben elvégzett munkával is lehet pályázni, és a hiánypótlás során az alkalmasságot igazoló szabályok is rugalmasabbá váltak.
Az ajánlattevők által bemutatandó referenciák időszakának hossza ugyanis megduplázódott: ezen túl – az építési beruházások esetén – akár a kiírástól visszafelé számított nyolc évben elvégzett munkával is lehet pályázni, és a hiánypótlás során az alkalmasságot igazoló szabályok is rugalmasabbá váltak. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.