Megint nem sikerült értékesíteni a Malév-hagyaték legértékesebb vagyontárgyát, ugyanis a tegnapi határidőig nem érkezett ajánlat a CRJ típusú repülőgépre. A gép elvileg jó állapotban van, a Malév-flotta legkisebb tagja volt, a 50 férőhelyes gépet a nemzeti légitársaság a csőd előtt kivonta a forgalomból, most 3,6 millió dollárt várt volna érte a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. A sikertelen pályázat természetesen elhúzza a felszámolást, így minden bizonnyal a bíróságnak ismét meg kell hosszabbítania majd a december 31-én lejáró határidőt. Erre persze a lezáratlan munkaügyi perek miatt is szükség lenne.
A felszámoló cég november 7-én újabb nyilvános pályázati felhívást tett közzé, amelyben összesen 98 millió forint értékben szeretné értékesíteni a Malév megmaradt ingóságait november 22-ig. A listán többek között három gépkocsi, használt gumiabroncsok, catering eszközök és speciálisan repülőgépekre gyártott szőnyeg is szerepel részben bontatlan csomagolásban. Szintén gazdára várnak fémdetektorok, bankjegyvizsgálók, öltözőszekrények, postaládák, fogasok, tükrök, csomagszállító utánfutók és hűtőszekrények.
Az biztos, hogy a munkavállalói követeléseknek (10-12 milliárd forint) csak mintegy a harmadára lesz forrás. A hitelezők pedig egy fillért sem fognak látni, így a magyar állam, a Budapest Airport és az orosz Vnyesekonombank is hiába vár a pénzére. A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény vonatkozó speciális rendelkezései a felszámolási eljárás kezdetétől számított 270 napos határidőt szabnak a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásában a zárómérleg elkészítésére. Ezt a határidőt a Malév esetében a bíróság először augusztus 31-ig hosszabbította meg, bár gyakorlatilag előre tudható volt, hogy tarthatatlan.
A Malév két, jól működő leányvállalatát (Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt.-t és AEROPLEX Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft.) már 2012 októberében megvásárolta az MNV Zrt. a felszámolótól. A szerződés fontos részét képezte a cégekhez kapcsolódó követelések és kötelezettségek rendezett átvétele is, ami elengedhetetlen feltétele volt a cégek további működésének. A Malév GH-nak ma mintegy 380 dolgozója van és 76 légitársasággal áll szerződéses partnerségben. Köztük van többek között a Wizz Air, a LOT, a KLM és az Air France is. Az Aeroplex is túlélte az anyacég csődjét, pedig a társaság bevételének körülbelül a fele származott a Malévtől. Jelenleg mintegy 40 Budapestre közlekedő légitársasággal áll szerződésben a karbantartó cég és június óta már a sármelléki reptéren is van bázisa. A Sólyom is velük dolgozott volna.
„A kormány feladata volt, hogy biztosítsa a Malév számára a fennmaradást az új befektető bevonásáig. Elemi érdekünk, hogy ha úgy adódik, a Malév megszűnése és az új nemzeti légitársaság megalakulása között a lehető legrövidebb idő teljen el, ami szintén csökkentené a járatkiesésekből eredő társadalmi-gazdasági hátrányokat” – olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített Fehér könyvben. Hozzáteszik: lehetséges a Malév hatékonyságának növelése, amire bizonyíték, hogy a légitársaság utolsó negyedéves eredménye, amely hétmilliárd forint többletbevételt hozott.
Még egy fehér folttal kevesebb
Landolt Budapesten a Jet2.com diszkont légitársaság vadonatúj járata, ami Közép-Angliát köti össze a magyar fővárossal. A Jet2.com gépei heti két alkalommal, hétfőn és pénteken teszik meg az utat Budapest és a közép-angliai régió legnagyobb repülőtere között, ahonnan egyszerre három nagyváros is elérhető: Nottingham, Derby és Leichester. Az új járattal Budapestről egy hosszú ideje hiányzó, de fontos célállomás vált újra elérhetővé az utazók számára. A Jet2.com 148 üléses Boeing 737-300-as típusú repülőgépekkel teljesíti a járatokat. A leeds-i székhelyű Jet2.com diszkont légitársaság 2004-ben indította első járatát a magyar főváros és Manchester között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.