Ezzel az egy összegben rekord méretű bírsággal megközelítették a 6 milliárd dollárt a tavaly június óta tartó nemzetközi eljárásokban kiszabott büntetések, de - mint az EU versenyügyi biztosa mondta - a vizsgálatok még messze nem értek véget.
Rossz napok járnak a bankokra világszerte, habár az EU szabályai szerint például a versenysértés miatt kiszabható büntetés legföljebb a társaságok összes forgalmának 10 százalékét érheti el, és az eddig kivetett bírságok eltörpülnek amellett az évi 400 billió dollárnyi pénzügyi forgalom mellett - származékos termékek, jelzálogkölcsönök, fogyasztási és kártyahitelek -, amelyek kamata a LIBOR-hoz és az EURIBOR-hoz igazodik.
A londoni bankközi kamat a bankok naponta bejelentett, egymásközti kamatvárakozásainak átlaga. Bejelentik a brit bankszövetségnek, mekkora kamatra számítanak, ha kölcsönt vennének föl más bankoktól. Ennek alapján a bankszövetség kiszámítja, és minden munkanapon, londoni idő szerint fél 12-kor megállapítja az aznapi LIBOR-t egynapostól egy évig terjedő lejáratokra és különböző valutákra. A botrány nyomán idén tavasszal az eljárás felügyeletét egy kormánytól független állami szerv vette át, amelyet a bankok tartanak el.
Az EURIBOR-t hasonlóan kezeli az Európai Bankszövetség, amelynek felügyelete alatt, ügynöki megbízás alapján, a Thomson Reuters pénzügyi adatszolgáltató számítja ki a referenciaértékeket, és közli minden munkanap brüsszeli idő szerint 11-kor. A 400 billió dollár nem csekélység: a világ tavalyi összesített bruttó hazai termékének (GDP) az öt és félszerese. Csúnya dolog tehát manipulálni azt a referenciaértéket, amelytől ennyi pénz sorsa függ.
Ám végül is mit tettek az elítélt bankok? Hamis vagy félrevezető kalkulációkat adtak be, sőt, össze is beszéltek, azért, hogy a referenciakamatot terelgessék valamilyen, számukra előnyösebbnek vélt irányba, bár védekezésükben többen azt állítják, hogy ezzel igyekeztek helyreállítani a hitelfolyamot. Az ilyen tett tavaly óta már bűncselekmény Nagy-Britanniában. Nem vitás: a kamat a pénzügy és a szélesebb gazdaság egyik legfontosabb iránytűje, ezért nem helyes "piszkálni".
Az amerikai szövetségi tartalékbankrendszer (Fed) a 2001. szeptember 11-i New York-i és washingtoni repülőgépes terrortámadások után, a nagy gazdasági bizalomvesztést ellensúlyozandó, rohamléptekben csökkentette alapkamatát 3,50 százalékról 1 százalékra 2003 közepéig. Addigra készen állt a majd 2007-ben kezdődő, világméretű adósságválság majdnem minden okozója: az Egyesült Államokban évtizedeken át romlott a lakossági hitelezés fedezete, mert vészesen lassult a személyi jövedelmek és a lakosság nem pénzügyi vagyonának növekedése, az 1990-es években a Clinton kormányzat szinte parttalanul enyhítette a pénzügyi piac szabályozását és ellenőrzését, elterjedt a számítógép és vele az új és még újabb, mind átláthatatlanabb matematikával készített pénzügyi termékek feltalálása - már csak az alacsony alapkamat hiányzott ahhoz, hogy a bankok kiterjesszék a hitelezést az úgynevezett nem elsőrendű (subprime) adósokra is, főleg a lakosság körében. A bankok növelni akarták a "szériát", hogy az alacsony kamat ellenére is legyen profitjuk, remélve, hogy az alacsony kamatot mindenki meg tudja fizetni. Az irányt a Fed mutatta.
Ahogyan azután a gazdaság valamelyest helyrejött és nőtt az infláció, a Fed 2004-ben emelésbe kezdett, és 2006. júniusban már 5,25 százalékos alapkamatnál tartott. Ettől kitört az adósságválság, amely egy év múlva, 2008-ban kis híján maga alá temette a világot.
Amikor a Lehman Brothers befektetési bank csődbe ment - ez az adósságválság egyik következménye, egyszersmind világméretű pusztításának közvetlen oka volt, még ha csak annyira is, mint a szarajevói merénylet az első világháborúnak -, és a világ pénzügyi rendszere befagyott és leállt, a nagy központi bankok, a Fed, az Európai Központi Bank, a Bank of England, a Bank of Japan és mások összebeszéltek, és egyeztetett lépésekkel meredeken csökkentették az alapkamatokat. Remélték, hogy ettől újraindul a rendszer. A rendszer azonban máig sem indult újra teljesen, a nagy központi bankok megannyi devizacsere-egyezménye és mennyiségi enyhítése, azaz nyílt pénzrontása ellenére sem, ami folyamatosan hordja az infláció kockázatát. Miközben a gazdaságok a lakossági kereslethiány miatt stagnálnak, a tőzsdei cikkeken jól látszik, hova áramlik az enyhítésből származó inflációs pénz: a nyersanyagok és az energiahordozók ára makacsul magas - ez is fék a gazdaságon.
Szembeötlő: a magánbankok és a nagy központi bankok egyformán manipulálják a kamatot és a tőkepiacot. Esetleg az a különbség, hogy a bankok talán magánérdekből is, a központi bankok pedig talán jóhiszeműen is okoztak-okoznak kárt.
A pénzre rá van nyomtatva: "A bankjegyhamisítást a törvény bünteti". Őszintébb és igazabb lenne, ha - mint egykor egy magyar közgazdász, Liska Tibor javasolta - az lenne odanyomtatva, hogy "A pénzhamisítás az állam monopóliuma". Így a bankok is kevésbé keverednének szereptévesztésbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.