Mivel most is, mint tavaly a Mol 22 százalékos pakettja, majd az E.On gáz-üzletág megvételének esetében, az állami vagyonkör bővítését célozza a módosítás, eredményszemléletű elszámolásban nem nő a hiány. A legeslegújabb költségvetési módosítás indoklásában Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapjának további 35,5 milliárd forintos megemelése és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek újabb cégvásárlásokra adott 3,5 milliárdja szerepel, elég szűkszavúan. Így bár a pénzforgalmi hiány megnő, ám közgazdasági természetét tekintve más az állami vagyonszerzésre költött pénz, mintha mondjuk cégeknek nyújtott szubvencióról lenne szó. Ezzel pedig erősen kicentizve ugyan, de a GDP-arányos hiány bennmaradhat az idén a három százalékos szint alatt; az Európai Bizottság októberi előrejelzésében 2,9 százalék állt.
A legutóbbi ügy nemzetgazdasági méretekben nem számít nagynak: a néhány tucat milliárdot a 16 550 milliárd forintos tervezett kiadási főösszeghez, az 1089 milliárdos idei államháztartási hiánytervhez, vagy az idei mintegy 30 000 milliárdos GDP-hez kell hozzámérni. Ám egy sor gondolat megfogalmazódik az ember fejében. Eleve különös, hogy az éves költségvetést ennyiszer módosítják: a költségvetési törvény az állam pénzügyi terve, és mint ilyen, legyen kiszámítható. Az ügyből is látszik, hogy az adósság és hiány ellen hadüzenetet bejelentő félben valahogy nem buzog a harci kedv; megelégedne e lehető legszerényebb deficit-mérsékléssel az idén és jövőre is. (A következő évre az elemzők nagyobb aggodalommal tekintenek, hiszen már eleve 2,9 százalékos a kormányzati hiányterv – ami igen kockázatos.)
Van azonban egy sokkal általánosabb vonatkozása a magyar költségvetési politikának: az állami újraelosztás tartósan nagy mértéke. A megtermelt bruttó hazai termék felét vonja el a magyar állam, és ötven százalékot meghaladó mértékben költekezik. Ez csak árnyalattal több az európai átlagnál, de ezzel nem vagyunk kisegítve. A hozzánk mérhető fejlettségű és adottságú országokban – mint amilyen Lengyelország és Csehország – a konszolidált költségvetés kiadási főösszege nyolc-tíz százalékponttal kisebb, míg Szlovákia vagy Románia még ennél is kisebb (36 százalékos) újraelosztási rátával működik. Túl leegyszerűsítő lenne azt állítani, hogy a kisebb állami újraelosztás (és mögötte a kisebb arányú adóztatás) önmagában versenyképességet növelő tényező lenne, hiszen felhozható néhány ellenpélda, mint amilyen a svéd vagy a német eset. De mi nem vagyunk sem svédek, sem németek. A költséges állam fenntartása tartós adóterhet jelent, állandósítja az adóbeszedési gondokat, a közszektor mérete és bonyolultsága pedig élteti a korrupciót, azaz végeredményben gyengíti gazdasági dinamikánkat.
Mindezt jól tudjuk. Mégis tartósan fennmaradt a kiterjedt állam, meg az abból adódó térségi versenyhátrányunk. A nyilatkozatokon túl nem is mutatkozik tényleges szándék az állam pénzügyi aktivitásának mérséklésére. Sőt, amint láttuk, a kormány újabb és újabb vagyonszerzésben (államosításban) gondolkozik: az energetikában, bankszektorban, távközlésben, a feldolgozóiparban. És ki tudja, még milyen gazdasági ágazatokat érinthet a tulajdonszerzési ambíció. De vajon honnan lesz kellő adóalap az állam kiadási aktivitásához? És honnan lesz majd költségvetési erő a megszerzett vagyonok működtetéséhez, ha netán, mint olyan sokszor a történelmünkben, az állami cégek szektora tőkepótlásra szorul?
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.