A természettudományok, a matematika és a szövegértés területén is romlott a magyar diákok teljesítménye az előző PISA-felmérés óta. Ettől függetlenül van remény. Több ország is úgy körözött le bennünket, hogy tíz éve még rosszabb vagy ugyanolyan helyzetben volt, mint a magyar diákok.
A 2012-ben, a 15 évesek körében végzett kutatás eredményei alapján az olvasás terén 19,7 százalék, a matematikában 27,1 százalék, a természettudományok terén pedig 18 százalék azok aránya, akik a program által felállított hatfokozatú skálán kettesnél rosszabbul teljesítettek. Az uniós cél, hogy 2020-ra mind a három kategóriában 15 százalék alá kerüljön ez az arány. Ezt jelenleg csak négy uniós ország, Észtország, Lengyelország, Hollandia és Finnország teljesíti. A régiós országok közül Ausztria, Szlovénia, Csehország és Szlovákia is megelőzött minket, Horvátország, Szerbia, Románia és Bulgária 15 éves tanulói azonban kevesebb pontot szereztek, mint a magyar diákok. A teljes listát tekintve összesítésben a középmezőnyben vagyunk, és szövegértésben állunk a legjobban, de matematikából és a természettudományos tantárgyakból csak az utolsó harmadba jutottunk. Az élen ezúttal is ázsiai országok végeztek. Az európaiak közül Lengyelország, Németország, Hollandia, Svájc és Belgium javított a helyezésén, és Észtország is a legjobb 15-be került.
Csapó Benő, a PISA igazgatótanácsának magyar tagja és alelnöke azt mondja: ez a legbefolyásosabb vizsgálat, amelyre hivatkoznak a szakemberek, amikor az egyes oktatási rendszerek megítéléséről van szó. Pedig ezt a felmérést nem oktatáskutatók kezdeményezték, hanem egy gazdasági szervezet, az OECD, amely a világ legfejlettebb országait tömöríti. A tesztek nem a lexikális ismereteket vizsgálják, hanem azt, hogy a diákok hogyan tudják használni a tudásukat. A legutóbbi, 2012-es megmérettetésen a 34 OECD-tagállamon kívül 31 partnerország is részt vett.
Csapó Benő azt mondja, ezek a vizsgálatok abban segítik az országokat, hogy saját problémáikat megértsék, és megtalálják a helyi feltételekhez alkalmazható megoldásokat. Ez a fő céljuk, és nem annak a néhány táblázatnak az összerakása, amely háromévenként bejárja a világsajtót. Nagyon sajnálatosnak tartja ugyanakkor, hogy a politika csak vitatkozik az eredmények felett, ahogy a média is inkább ezt a kusza politikai vitát hangosítja fel, ahelyett, hogy azzal a többkötetnyi anyaggal kezdenének valamit, ami az eredmények elemzését tartalmazza.
„Ez a felmérés, nem egy verseny – mondta Csapó Benő. – Következésképpen nem is a ranglista a leglényegesebb. Az eddigi mérési ciklusok eredményeiből több mint harminckötetnyi elemzés jelent meg úgy, hogy a rendelkezésre álló legkifinomultabb módszertannal elemezték az adatokat. Ráadásul ez már az ötödik mérés, tehát az eredményeket történeti perspektívába lehet állítani, és összevetni azokkal a beavatkozásokkal, amelyekre az egyes országokban sor került, hogy kiderülhessen, melyik intézkedés milyen hatással járt. Ezek az adatok közvetlenül segítik a tényekre, bizonyítékokra alapozott oktatáspolitikát, az elemzésekből ki lehet olvasni, mit kell tenni ahhoz, hogy az eredmények javuljanak. A magyar eredmények az első, 2000-es vizsgálathoz képest – a szövegértést leszámítva – is rosszabbak. Ez pedig azt jelzi, hogy az oktatási rendszerünkkel nagy problémák vannak.”
Ez nem örömteli, de hasonló sokkot Németország is átélt. Ők azonban az első felmérés után leszűrték a következtetéseket, és azonnal léptek.
„Németországban a 2001-es „PISA-sokk” után az oktatáspolitika döntéshozói, minden tartományból elindultak Helsinkibe – mondta Vekerdy Tamás. – A finn eredmények nemcsak a németeket, több országot is arra késztettek, hogy tanulmányozzák, ott mit tudnak jobban. Gyorsan kiderült: Finnországban, amikor az ország még szegény volt, sok pénzt fektettek a közoktatásba. Késői beiskolázást vezettek be, hat évük van az ottani gyerekeknek, hogy a tanulási készségeket elsajátítsák, kellemes hangulatú iskolák vannak, és két tanár foglalkozik a gyerekekkel osztályonként. Nem véletlen, hogy mindig az élmezőnyben vannak és az sem, hogy azok az országok, ahol átvették ezt a gyakorlatot, sokat javítottak. Ázsiában is a képességfejlesztésre helyeznek nagy hangsúlyt, és az egyenlőtlenségeket szűntették meg az oktatásban. Meggyőző, amit elértek: az első tízből hét ma már ázsiai a listán.”
Kulcsár Gábor, a Pesthidegkúti Waldorf Iskola vezetője azt mondja: az eredmények azt mutatják, hogy ebben a felmérésben azok az országok teljesítenek jól, ahol az alapvető tanulási képességek és tanulási technikák elsajátítására türelmesen, sok időt hagynak – mondta Kulcsár Gábor. – Ott, ahol a lexikális tudást erőltetik, az eredmények sokkal rosszabbak. Magyarországon az utóbbi a jellemző és a tudáshasznosításra való felkészítés, a kreativitás fejlesztése sem központi kérdés az iskolák többségében: ez is meglátszik az eredményeken. Az élmezőnybe tartozó országokban jellemzően sokkal jobban odafigyelnek a szociális különbségek kiegyenlítésére, és mindenki egységes, magas szintű oktatást kap.
Vekerdy Tamás szerint az a katasztrófa, hogy a romlás főleg a nagyon gyengén teljesítők arányának növekedésében mutatkozik meg, a kiemelkedő tanulók teljesítménye ugyanis nem változott. Ez pedig azt jelenti, hogy a jó családból és a nem jó családból érkező gyerekek között növekedett a tudáskülönbség. Nálunk az iskola nem arra kíváncsi, mit tud a gyerek, hanem arra, mit nem tud? „L. Szabó László ezt úgy fogalmazta meg, hogy a magyar iskolarendszer ítélkezési dühben szenved, amit a gyerekek sínylenek meg. Elmagyarázom: ebben a PISA-felmérésben tesztek vannak, mondjuk, hogy válaszolja meg a diák, mekkora az Antarktisz. A feladat megoldásához oda van rajzolva egy mérőpálca, amit egy finn diák az ujjaival lemér, és elkezdi megméricskélni az Antarktiszt. A magyar diák pedig elkezd idegeskedni, hogy nem tanulta, vagy nem emlékszik a helyes válaszra. Megijed attól, hogy hibázni fog, és a többség hozzá sem fog a feladathoz.”
Csapó Benő azt mondja: Észtország, Németország vagy Lengyelország példája bizonyítja, hogy nem reménytelen a helyzet, és már tíz év alatt komoly, mérhető javulást lehet elérni. Ehhez szerinte jobb tankönyvek, tanítási módszerek kellenének, de mindenekelőtt a pedagógusok megbecsülését kellene javítani, és a képzésüket fejleszteni.
„Magyarországon többen tanulnak évente orvosnak, mint pedagógusnak – mondta Csapó Benő. – Orvost mégis négy helyen képeznek, pedagógusképzés pedig szétaprózva, több mint harminc helyen van. A természettudományos és a matematikaeredmények romlása mögött ott van az is, hogy egyre komolyabb a tanárhiány Magyarországon. A kisebb iskolákban már alig van ezekre szaktanár. Nagyon fontos lenne az iskolai szelekciós mechanizmusok megváltoztatása is. Már a 2000-es vizsgálatokban is azok között az országok között voltunk, amelyekben a legnagyobbak az iskolák közötti különbségek.”
Az unióban legkevésbé a matek megy
Az uniós diákok főleg matekból teljesítenek rosszul. Uniós szinten 22,1 százalék nem teljesít megfelelően. A javulás 2009-hez képest csak 0,2 százalékpont. Az olvasás terén 17,8 százalék azok aránya, akik nem ugorják meg a lécet. Itt a legnagyobb az előrelépés uniós szinten, átlagosan 1,9 százalékpont. Természettudományos tárgyakból 16,6 százalék került a legalsó hatodba, a javulás 1,2 százalékpont. Az Európai Unió 2010-ben döntött az úgynevezett Európa 2020 stratégia céljairól, melyek egyike az oktatásban gyengén szereplők arányának 15 százalék alá szorítása.
A visegrádi országok közül Lengyelország mutatói a legjobbak.
Mi az a PISA?
A PISA (Programmefor International StudentAssesment) a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD megbízásából készített felméréssorozat, amely a tizenöt éves diákok olvasási-szövegértési készségeit, matematikai és természettudományos kompetenciáját méri. A feladatsorok nem a lexikális tudást kérik számon, hanem azt, hogy a középiskolások tudják-e a gyakorlatban alkalmazni a tanultakat.
A vizsgálatot 2000 óta háromévente ismétlik meg, Magyarország 1996-ban csatlakozott. Tavaly a nyomtatott feladatsorok mellett már számítógépes teszteket is kitöltettek a diákokkal szövegértésből és matematikából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.