BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre megindulhat a 67-es főút gyorsforgalmi úttá fejlesztése

A 67. számú főút Kaposvár-M7 autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztésének kivitelezése legkorábban 2015 végére indulhat meg, a megvalósítás 2016-ban, vagy 2017-ben várható – közölte a parlament honlapján Németh Lászlóné. Kolber István arra emlékeztetett, hogy korábban a beruházás megindítását még 2013 végére, 2014 elejére ígérték. Egy kormányhatározat a 67. számú főutat jelenleg a 2x2 sávos kiemelt főúti kategóriába sorolja, a Somogybabod elkerülő szakaszon még idén megkezdik a lőszermentesítési és régészeti munkálatokat.

A 67. számú főút Kaposvár-M7 autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztésének kivitelezése 2015 végére indulhat meg, a megvalósítás 2016-ban, vagy 2017-ben várható – közölte a parlament honlapján a nemzeti fejlesztési miniszter. Németh Lászlónét Kolber István kérdezte írásban többek között arról, hogy hogyan áll a 67-es főút felújításának előkészülete, tervezése, s mikor várható az építkezés kezdete és befejezése? A DK-s honatya arra emlékeztetett, hogy korábban Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára azt prognosztizálta, hogy a 67-es út építése 2013. negyedik, illetve 2014. első negyedévében indítható. Ugyanakkor jelezte, hogy a kivitelezés megkezdése a jövőben rendelkezésre álló pénzügyi forrásoktól is függ.

Kolber szerint az Orbán-kormány 2011-ben elfogadott gyorsforgalmi- és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja értelmében az első ütemben 2x1 sávos út került kiépítésre, amely a későbbiekben 2x2 sávosra bővíthető. Ez az elképzelés gyakorlatilag megegyezik az előző szocialista kormányok által képviselt állásponttól és jelentősen eltér az első Fidesz kormány M65-ös tervétől, amely Pécs-Szigetvár-Kaposvár-Tab-Siófok-M7-es autópálya nyomvonalon tervezett egy gyorsforgalmi utat. Kolber szerint eltér attól a kormány korábbi álláspontjától az is, amely a fent említett 2x2 sávossá fejleszthető, településeket elkerülő 2x1 sávos út helyett folyamatosan autópályát sürgette Kaposvár és az M7-es autópálya között. A DK-s honatya arra emlékeztetett, hogy a szocialista kormányok időszakában mintegy 44 km-es útból, 16 km-es szakasz elkészült Balatonszemes-Látrány-Somogytúr, illetve Kaposfüred térségében.

Némethné közölte, hogy a 67. számú főút Kaposvár-M7 autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztése a 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítés tervezésének indítása során merült fel. Jelenleg a 67. számú főutat a gyorsforgalmi és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló kormányhatározat hosszú távon a 2x2 sávos kiemelt főúti kategóriába sorolja. Középtávon pedig az érintett települések elkerülése és a köztes szakaszok 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítési munkálatai szerepelnek 2x1 forgalmi sávval.

Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló kormányrendelet kiemelt jelentőségűként nevesíti a 67. számú főút M7 autópálya és Kaposvár közötti szakasz rekonstrukcióját és kapacitásbővítését. A fejlesztést a véglegesítés előtt álló Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) is szerepelteti középtávú elképzelései között.

A tárcavezető leírta, hogy jelenleg előkészítés alatt áll a 67. számú főút 61. számú főút-M7 autópálya közötti vonalának kilenc tervezési szakasza, amely öt településelkerülő és négy köztes burkolat-megerősítési szakaszt foglal magában.

Az I. szakasz esetében (Somogyaszaló elkerülő út) a megváltozott nyomvonal miatt az engedélyezési eljárást megszüntették. Az I. szakasz új nyomvonalon történő tervezésére közbeszerzési eljárást kellett lefolytatni. Az eljárás alapján a tervezésre vonatkozó szerződés megkötése folyamatban van. A II-IX. szakaszok esetében a hatóságnál az építési engedélyek meghosszabbítását kellett kezdeményezni. A Környezetvédelmi Felügyelőség csak a környezeti hatásvizsgálati eljárás lezárását követően adja ki a szakhatósági hozzájárulást az engedélyek meghosszabbításához. Némethné szerint ennek időigénye jelentős, tekintettel arra, hogy a vizsgálatnak egy teljes vegetációs ciklust kell tartalmaznia, a hatósági eljárási szakasz csak ezután kezdődhet meg.

A környezetvédelmi hatástanulmány és az I. tervezési szakasz egyesített terveinek készítése legkésőbb idén márciusban elkezdődik. A vegetációs időszak vizsgálata és a dokumentáció összeállítása 2014 szeptemberében zárulhat le. Ezt követően kezdeményezhető a környezeti hatásvizsgálati eljárás a Környezetvédelmi Felügyelőségnél. A környezetvédelmi engedély 2015. januári kiadása esetén az I. tervezési szakasz engedélyezési tervei 2015 áprilisára elkészíthetőek lesznek. Az építési engedélyezési eljárás a kezelői jóváhagyások beszerzését követően jövő májusban indítható. A jogerős építési engedély 2015 augusztusi rendelkezésre állása esetén decemberre elkészülnek az  I. szakasz kiviteli tervei.

E tervezési feladattal párhuzamosan folytatható a II-IX. tervezési szakaszok kiviteli terveinek korszerűségi felülvizsgálata és az építési engedélyek meghosszabbítása. A jogerős építési engedélyek és a kiviteli tervdokumentációk tehát mind a 9 tervezési szakasz esetében 2015 végére állnak rendelkezésre. A környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatását követően, a korábban már elkészített megvalósíthatósági tanulmány és nagyprojekt támogatási kérelem aktualizálásával, 2015 második felében kezdeményezhető a kivitelezésre vonatkozó támogatási szerződés megkötése. A kivitelezési eljárások 2015 végén kezdődhetnek meg.

Forrásként a 2014-2020. évek közötti sikeres Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pályázatot feltételezve a 67. számú főúti projektek esetében a megvalósítás 2016-2017-ben várható – közölte Némethné. Az elmúlt időszak egyeztetéseinek eredményének tartja, hogy a 67. számú főút Somogybabod elkerülő szakasz építését fel kell gyorsítani. A fejlesztési projekt előkészítésének befejezése 2015-ig várható. Ezzel párhuzamosan a NIF Zrt. még idén megkezdi a Somogybabod elkerülő szakaszon – a területek megszerzését követően – a lőszermentesítési és régészeti munkálatokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.