A 67. számú főút Kaposvár-M7 autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztésének kivitelezése 2015 végére indulhat meg, a megvalósítás 2016-ban, vagy 2017-ben várható – közölte a parlament honlapján a nemzeti fejlesztési miniszter. Németh Lászlónét Kolber István kérdezte írásban többek között arról, hogy hogyan áll a 67-es főút felújításának előkészülete, tervezése, s mikor várható az építkezés kezdete és befejezése? A DK-s honatya arra emlékeztetett, hogy korábban Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára azt prognosztizálta, hogy a 67-es út építése 2013. negyedik, illetve 2014. első negyedévében indítható. Ugyanakkor jelezte, hogy a kivitelezés megkezdése a jövőben rendelkezésre álló pénzügyi forrásoktól is függ.
Kolber szerint az Orbán-kormány 2011-ben elfogadott gyorsforgalmi- és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja értelmében az első ütemben 2x1 sávos út került kiépítésre, amely a későbbiekben 2x2 sávosra bővíthető. Ez az elképzelés gyakorlatilag megegyezik az előző szocialista kormányok által képviselt állásponttól és jelentősen eltér az első Fidesz kormány M65-ös tervétől, amely Pécs-Szigetvár-Kaposvár-Tab-Siófok-M7-es autópálya nyomvonalon tervezett egy gyorsforgalmi utat. Kolber szerint eltér attól a kormány korábbi álláspontjától az is, amely a fent említett 2x2 sávossá fejleszthető, településeket elkerülő 2x1 sávos út helyett folyamatosan autópályát sürgette Kaposvár és az M7-es autópálya között. A DK-s honatya arra emlékeztetett, hogy a szocialista kormányok időszakában mintegy 44 km-es útból, 16 km-es szakasz elkészült Balatonszemes-Látrány-Somogytúr, illetve Kaposfüred térségében.
Némethné közölte, hogy a 67. számú főút Kaposvár-M7 autópálya közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztése a 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítés tervezésének indítása során merült fel. Jelenleg a 67. számú főutat a gyorsforgalmi és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló kormányhatározat hosszú távon a 2x2 sávos kiemelt főúti kategóriába sorolja. Középtávon pedig az érintett települések elkerülése és a köztes szakaszok 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat-megerősítési munkálatai szerepelnek 2x1 forgalmi sávval.
Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló kormányrendelet kiemelt jelentőségűként nevesíti a 67. számú főút M7 autópálya és Kaposvár közötti szakasz rekonstrukcióját és kapacitásbővítését. A fejlesztést a véglegesítés előtt álló Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) is szerepelteti középtávú elképzelései között.
A tárcavezető leírta, hogy jelenleg előkészítés alatt áll a 67. számú főút 61. számú főút-M7 autópálya közötti vonalának kilenc tervezési szakasza, amely öt településelkerülő és négy köztes burkolat-megerősítési szakaszt foglal magában.
Az I. szakasz esetében (Somogyaszaló elkerülő út) a megváltozott nyomvonal miatt az engedélyezési eljárást megszüntették. Az I. szakasz új nyomvonalon történő tervezésére közbeszerzési eljárást kellett lefolytatni. Az eljárás alapján a tervezésre vonatkozó szerződés megkötése folyamatban van. A II-IX. szakaszok esetében a hatóságnál az építési engedélyek meghosszabbítását kellett kezdeményezni. A Környezetvédelmi Felügyelőség csak a környezeti hatásvizsgálati eljárás lezárását követően adja ki a szakhatósági hozzájárulást az engedélyek meghosszabbításához. Némethné szerint ennek időigénye jelentős, tekintettel arra, hogy a vizsgálatnak egy teljes vegetációs ciklust kell tartalmaznia, a hatósági eljárási szakasz csak ezután kezdődhet meg.
A környezetvédelmi hatástanulmány és az I. tervezési szakasz egyesített terveinek készítése legkésőbb idén márciusban elkezdődik. A vegetációs időszak vizsgálata és a dokumentáció összeállítása 2014 szeptemberében zárulhat le. Ezt követően kezdeményezhető a környezeti hatásvizsgálati eljárás a Környezetvédelmi Felügyelőségnél. A környezetvédelmi engedély 2015. januári kiadása esetén az I. tervezési szakasz engedélyezési tervei 2015 áprilisára elkészíthetőek lesznek. Az építési engedélyezési eljárás a kezelői jóváhagyások beszerzését követően jövő májusban indítható. A jogerős építési engedély 2015 augusztusi rendelkezésre állása esetén decemberre elkészülnek az I. szakasz kiviteli tervei.
E tervezési feladattal párhuzamosan folytatható a II-IX. tervezési szakaszok kiviteli terveinek korszerűségi felülvizsgálata és az építési engedélyek meghosszabbítása. A jogerős építési engedélyek és a kiviteli tervdokumentációk tehát mind a 9 tervezési szakasz esetében 2015 végére állnak rendelkezésre. A környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatását követően, a korábban már elkészített megvalósíthatósági tanulmány és nagyprojekt támogatási kérelem aktualizálásával, 2015 második felében kezdeményezhető a kivitelezésre vonatkozó támogatási szerződés megkötése. A kivitelezési eljárások 2015 végén kezdődhetnek meg.
Forrásként a 2014-2020. évek közötti sikeres Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pályázatot feltételezve a 67. számú főúti projektek esetében a megvalósítás 2016-2017-ben várható – közölte Némethné. Az elmúlt időszak egyeztetéseinek eredményének tartja, hogy a 67. számú főút Somogybabod elkerülő szakasz építését fel kell gyorsítani. A fejlesztési projekt előkészítésének befejezése 2015-ig várható. Ezzel párhuzamosan a NIF Zrt. még idén megkezdi a Somogybabod elkerülő szakaszon – a területek megszerzését követően – a lőszermentesítési és régészeti munkálatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.