Ha valakit Barcelonáról kérdeznek, a Sagrada mellett egészen biztos megemlíti a Camp Nou labdarúgó stadiont (tessék, itt van még egy szentély), a Güell parkot – és természetesen a tengerparti strandokat. (Érdekes, az 1992-es nyári olimpiai játékok egykori helyszíneit elég kevesen nézik meg.) Mindez és sok minden más tette Barcelonát tavaly a világ toplistáján a 10. helyre a leginkább látogatott városok közé. A helyi vezetők tettek is ezért, a jó bornak is kell a cégér szlogen alapján évente sok millió eurót költenek városmarketingre, elsősorban az Egyesült Államokat, az amúgyis közeli Franciaországot és a gazdag, utazásra mindig elcsábítható, igényes turistákat felvonultató Németországot célozva meg.
Érdekes, hogy a belföldi propagandára nem költenek ennyit, Barcelona ugyanis adja és eladja magát, Spanyolországban, aki országon belül egyáltalán arra kapható, hogy kimozduljon otthonról, a katalánokhoz egyszer biztos elutazik. Ami a magyarokat illeti, évről évre többen érkeznek, a fapados járatok eleve emeltek a forgalmon, hetente több száz utast ontanak Budapestről. Április elején a Lufhansának több millió eurós kárt okozó pilótasztrájk alatt is a fapadosok segítették ki átcsekkolással a turisták egy részét.
Gondolom, magyar turisztikai szakemberek is igyekeztek megfejteni a katalán varázs titkát. Másolni persze semmit sem kell, de biztos van, amit érdemes átvenni tőlük. Igaz, van, amit eleve nem lehet kopírozni, például azt, hogy Barcelonában a helyiek nem pusztán udvariasak, de figyelnek a turistákra, ahogy látom, még szórakoztatja is őket a délelőtt tíztől az éjszaka közepéig hömpölygő tömeg. Ami máshol esetleg taszít, az itt valahogy más, mindenki mediterrán ritmusra vált, ha valaki nyomakodik, rohan, elégedetlenkedik, az szinte biztos, hogy Kelet-Európából vagy Kínából érkezett.
Barcelona élhető, szerethető hely. Kiváló a közlekedése, a metróhálózata a több tucat állomással az egész várost aláhálózza, ha valahová mégsem jut el, akkor buszokkal és néhány villamosjárattal minden megközelíthető. A turisták többsége így is gyalogol, de még ekkor is gondolnak rájuk: a meredek utcákon a látványosságokhoz néhány helyen mozgólépcső visz fel.
Kis túlzással ötven méterenként rendőröket látni, talán meglepő, de a tájékoztatáshoz bőven elég az angol tudásuk. A járőrök mellett motorosok és autósok is figyelik a rendet. Úgy gondolom, legenda, hogy Barcelona a zsebesek városa, a közbiztonság sokkal jobb, mint például Budapesten.
És még valamiből rengeteg van: a kisebb-nagyobb családi és luxusvendéglőből. A csavart abban látom, hogy elsősorban a helybéliek igényeit akarják kielégíteni, gondolván, ami jó nekik, annak örülnek a külföldiek is. Egyáltalán nem divat a turisták lerablása, a tengerparthoz szaladó hosszú sétány, a Rambla kivételével az árakkal sem akarnak ügyeskedni. Amúgy a felkapott, turisták által leginkább látogatott látványosságoktól elég ötven-száz métert menni a kis utcákban, és biztos rá lehet akadni egy kisvendéglőre.
Barcelona nagy attrakciója a Messi-csapat, egy sima bajnoki meccsre, ha éppen nem sztárcsapat ellen focizik a Barca, a stadion majdnem felét turisták töltik meg. Ezrek mennek ki a pályára, akiket egyáltalán nem izgat a derbi, de Barcelonában illik megnézni a nagyokat. A belépők egyáltalán nem olcsóak, közép kategóriásan is 111 euróba került a Betis elleni jegy, de mint mondták, nem az számít, hogy a sevillai gárda éppen kieső helyen áll, hanem a hagyomány. (Megkérik annak is az árát, ami valamikor jó volt.) Itt tényleg családok ülnek a lelátókon, s bár a Barcának nincs igazi keménymagja, a kapu mögött 2-300 törzsszurkoló dobol, énekel folyamatosan, helyette a 100 ezres, nemzetközi publikumú aréna buzdítja a hazaiakat.
Ha valaki betelt a várossal, esetleg nincs még fürdésre csábító idő, még netánabb: nem izgatja a foci, vegye a fáradságot, és utazzon egy kicsit a katalán tájakon. Az egyik utazási iroda például egynapos autóbuszos programján három borászatot lehet bejárni – és kóstolgatni. A Jean Leon borászatot 1963-ban alapították, főleg az amerikai piacokat célozták meg, majd az alapító halála után a családja úgy döntött, eladja a szép summát termelő birodalmat. Nem kellett messzire menni vevőért, a Torres vállalat csupán néhány kilométerre található, jó évtizede ők viszik tovább a bizniszt – természetesen a Jean Leon márkanevet megtartva.
Magyarországon kevesen ismerik a cavát, pedig a legminőségibb pezsgőborokkal is felveszi a versenyt. A Freixenet italai évtizedek óta ugyanazzal a technológiával készülnek. Az ember csak kapkodja a fejét, lehet, hogy soha többet nem áll majd ennyire közel több ezer hektoliter cavához. A borászatokban profi módon tájékoztatnak, kis vasúttal visznek körbe a birtokon, mindent megmutatnak, nincsen titkolni valójuk – a terméket, s főleg a tudást úgysem lehet „ellopni”. A profizmus arra is kiterjed, hogy a cava fővárosában a fő látogatási nap vasárnapra esik, amikor az üzemben nincs termelés. A bámészkodó turista nem akadályozza a munkát, viszont így is pénzt hoz a vállalatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.