BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Flotta: Változó vásárlói szokások

A személyautópiacon az összdarabszám mintegy 70-75 százaléka kerül jogi személyekhez, míg a válság előtt a természetes személyek vásárlási aránya volt ekkora. Ugyanakkor a flottavásárlók körében is megváltoztak a vásárlási szokások. A vállalkozások a magánszemélyekhez hasonlóan gyakran 1-2 évvel elhalasztották az autócserét, vagyis ennyivel tovább használták a járműveket. Ugyanakkor az éves futásteljesítmény a válság előtti 40-45 ezer kilométerről 30 ezerre csökkent – mondta el lapunknak Borda László, a Porsche Hungaria nagybani értékesítési vezetője. Az is a válságnak tulajdonítható, hogy sok esetben a korábbiaknál kisebb méretű járműveket használnak a vállalkozások: ahol azelőtt az alsó-közép kategóriás Octaviát választottak, egy kissé lejjebb lépve ma már a Seat Toledót vagy egy Skoda Rapidot preferálják.

A felső-középkategóriában pedig a VW Passatot, Ford Mondeót, Opel Insigniát illetve a Skoda Superbet egyre gyakrabban váltja fel egy jól felszerelt Octavia. Borda László szerint ez részben annak is köszönhető, hogy a kategóriákon belül egyre nagyobb modelleket hoznak ki a gyártók, így például ma a Skoda Rapid akkora, mint az első Octavia volt. Jóllehet a cégautó szegmensben igen erős a Volkswagen és a Skoda, újabban a Seat is megvetette lábát a flottapiacon, miután egymás után jelentek meg az új modellek, mint például a Toledo és a Leon, illetve annak kombi változata, az ST. A tapasztalatok szerint az ügyfelek a jó ár-érték arány mellett a tágas utas- és csomagteret várják el a céges autóktól.

Borók János, a Porsche Lízing Kft. ügyvezető igazgatója ugyanakkor rámutatott, hogy a flottapiacon már nem a járművek vételára a legfontosabb tényező, hanem az, hogy mennyi a használat során az egy kilométerre eső költség, ami különösen a haszonjárműveknél fontos. A szolgáltatók között ezen a téren dúl a legerősebb piaci verseny. A használat során pedig nem csupán az üzemanyag fogyasztás, hanem a szervizigényesség és a szervizköltségek is komoly súllyal szerepelnek, így tehát a kisebb meghibásodási rátájú márkák előnyösebb helyzetben vannak.

A vállalkozások elsősorban a nyílt végű pénzügyi lízinget illetve az operatív lízinget részesítik előnyben. Az utóbbi, az úgynevezett bérlet, amikor a lízingbe adó cég vásárolja meg a járművet, visszaigényli a beszerzési árban érvényesített áfát, így nettó beszerzési értéken finanszírozza a gépkocsit.

Amint Borók János kiemelte, ez egy kezdő vállalkozás számára azért is előnyös, mert nulla saját erővel indul a bérleti konstrukció. A bérbevevő csupán meghatározza a futamidőt és futásteljesítményt, a futamidő során az ez alapján számított egyenletes havi bérlet díjakat fizeti a bérlő (lízingbevevő), amelynek áfa-tartalma a bérlő által visszaigényelhető. A kockázatokat, például a futamidő végére kalkulált maradványértéket a bérbeadó lízingcég vállalja magára. Másrészt minél nagyobb a várható maradványérték, annál kisebb a havi bérleti díj, aminek az áfája is visszaigényelhető, és a bérleti díj költségként leírható.

„Nemcsak finanszírozzuk a flottákat, hanem vállaljuk a flottakezelést is. Így a szerviz, az abroncs-csere, a biztosítások költsége mind benne vannak a havi díjban, a szolgáltatást pedig teljes mértékben a lízingcég végzi el, így a bérlőnek kényelmesebbé válik és kevesebbe került a cégautó flotta üzemeltetése” – foglalta össze Borók János.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.