„Gondolkodás és félelem nélkül leállítanám a 3-as metrót, ha ellehetetlenülne a felújítás feltételrendszere, amire nem számítok” – nyilatkozta a Népszabadságnak Tarlós István. Budapest főpolgármestere kormánygaranciát vár a 3-as metró felújítására, melyről a múlt héten már tárgyalt a kormányzat, de a döntést ezzel kapcsolatban elnapolták. Tarlós szerint a felújítást nem oldhatja meg a főváros a saját erejéből, „160 milliárdot nem tudnak elővenni a semmiből”.
A több mint 30 éve használt, erősen leromlott állapotú metróvonalon munkanapokon körülbelül 520–540 ezer utas közlekedik, több mint a teljes országos vasúti hálózaton. Lázár János korábban azt nyilatkozta, hogy a budapesti 3-as metró felújítására a kormány garanciát vállalt idén márciusban, és támogatja a projektet. Az uniós források elosztásáért felelős miniszterelnökséget vezető miniszter azt is ajánlotta Tarlósnak, hogy a korábbi főpolgámesterhez, Demszky Gáborhoz hasonlóan ehhez lobbizzon Brüsszelben. Korábban olyan hírek láttak napvilágot, hogy Lázár lehúzta a listáról a fővárosi fejlesztéseket, így a 3-as metró felújítását is.
A Miniszterelnökség közölte, hogy a brüsszeli szabályok nem teszik lehetővé több fejlesztési forrás felhasználását a fővárosban, mivel annak fejlettségi szintje már meghaladja a támogatásokra jogosultság szintjét. Lázár azt is mondta akkor, hogy a főváros nem tudta elkészíteni a beruházáshoz szükséges anyagokat.
Tarlós erre azt mondta, hogy a városvezetés a BKV-val és a BKK-val előkészítette a felújítást, az előző ciklusban a Miniszterelnöki Hivatalba eljuttatták a részletes előkészítő anyagot, költségbecsléssel együtt. A 3-as metró felújítás tervezésére a főváros 635 millió forint uniós támogatást kapott. A szerelvények becsült költsége 60–90 milliárd, az infrastruktúra felújítása további 100 milliárd forint. Más becslések 150–250 milliárd forintot említettek.
Az önkormányzat és a BKV 2011 óta gondosan előkészítette a 3-as metróvonal, és a szerelvények felújítását – közölte tegnap a Főpolgármesteri Hivatal. A kabinet szerint „a sajtóban különféle, olykor túlzó, és kifejezetten hangulatkeltő hírek jelennek meg az M3-as metróról”. Arra emlékeztetettek, hogy a 3-as metró felújításáról a Fővárosi Közgyűlés 2010 októbere előtt semmilyen döntést nem hozott, pályázatokat sem nyújtottak be.
A 3-as metró felújításról szóló pályázatot 2011-ben a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nyújtotta be.
A sínek ügyében a BKV 2011-ben kezdte meg a munka előkészítését. A síneket 2013 óta folyamatosan cseréli a főváros, ezen munkálatok felgyorsításáról tegnap döntött a BKV igazgatósága. A főváros közölte, hogy a szerelvények felújításának kivitelezési tenderét saját hitelfelvétel segítségével, kormányzati engedély birtokában bármelyik nap el tudják indítani. A műszaki és pénzügyi szakértői anyagok alapján a napokban az infrastruktúra tervezési tendere is lezárható.
Életveszélyes vagy sem?
A 3-as metró az elmúlt időszakban többször is meghibásodott leállt műszaki hibák miatt. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke az atv.hu-nak azt mondta, hogy a szakemberek szerint a 3-as metró szellőzőrendszere 40 évvel ezelőtti technikai színvonalon van, egy nagyobb tűz esetén a metróalagútban rekedhetnek az emberek. A gyártó cég 30 évre tud felelősséget vállalni a járműparkra, ami már 35-36 éves. Mások a hasonló szerelvényekkel történt bakui tűzesettől tartanak, amelynek 1995-ben 289 halottja volt. Tarlós István korábban azt mondta: még nem életveszélyes a 3-as metró, de néhány éven belül olyan állapotba kerülhet, a rozsdás sínek állapotából még nem következik semmi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.