A mélypont, úgy tűnik, megvolt a piacon, és lassan már növekedésre lehet számítani. A gépfinanszírozás volumene az első hat hónapban megközelítette az 54 milliárd forintot, ez autófinanszírozásoké 52,3 milliárd forint volt, a flottafinanszírozás 32 milliárd forintot tett ki. A GDP növekedése és az újautó-értékesítés fellendülése is jót tesz a szektornak, az ősztől megnyíló uniós pályázatok finanszírozásában szintén részt vehetnek majd a lízingcégek.
A jegybank Növekedési Hitelprogramjából is aktív szerepet vállaltak a piaci szereplők, a második pillérben eddig 136 milliárd forintnyi új beruházást finanszíroztak összesen, ebből 28,8 milliárd forintnyit a lízingcégeken keresztül. A szövetség tagjai közül eddig nyolcan kapcsolódtak be a Magyar Nemzeti Bank programjába. Az NHP-nak köszönhető az is, hogy például a kis haszongépjárművek piaca ötven százalékkal növekedett éves összevetésben.
A lízingcégek a jövőben – részben a jegybankos és eximbankos programokra építve – arra próbálnak majd koncentrálni, hogy az autófinanszírozás mellett a kkv-k eszköz- és gépbeszerzéseit is egyre nagyobb mértékben finanszírozzák. A félév végén a szövetség tagjai mintegy 112 milliárd forintos gépportfólióval rendelkeztek, ez az év végére tovább bővülhet. A lízingcégeket is súlyosan érintik a most zajló devizahiteles perek és az árfolyamrés tisztességtelenné nyilvánítása. Lévai szerint több mint száz olyan pénzügyi vállalkozás lehet, amely lízinggel foglalkozik Magyarországon. Ezek, ha aktívan nem is vesznek már részt a finanszírozásban, a meglévő portfólióikat még kezelik. Mivel az alvó cégeknek bevétele már alig van, kérdésessé válhat, hogyan tudnak majd fizetni a devizahiteles ügyfeleknek. Az is megtörténhet, hogy a refinanszírozó bankok felé nem tudják majd teljesíteni a kötelezettségeiket – mondta Nyikos Katalin, a szövetség alelnöke.
Lévai Gábor szerint több tucat olyan kisebb lízingcég lehet, amelynek a fennmaradása kétségessé válhat. A nagy pénzügyi csoportok lízingcégeit persze az anyacégek mindenképpen feltőkésítik, hiszen reputációs okokból sem engedhetik meg maguknak a csődöt, de a magyar magáncégek sorsa kétséges lehet.
Hanczár Zsolt, a szövetség elnöke hangsúlyozta: bár a jogszabályok szerint középárfolyamon kell elszámolni az ügyfelekkel, a lízingcégek maguk nem kapnak középárfolyamon devizát a piacon, csak drágábban.
Nő a Budapest Lízing
A Budapest Lízing egy év alatt több mint 20 százalékkal, 42 milliárd forintra növelte kihelyezett állományát. Az új kihelyezések az idei első félévben meghaladták a 10 milliárd forintot, ami 21 százalékos növekedést jelent 2013 első félévéhez képest. A vállalat az első félév új volumenét 53 százalékban az NHP keretében helyezte ki. A legnagyobb növekedést a cég a haszongépjárművek finanszírozásában érte el: az ide kihelyezett lízingállomány 23 százalékkal növekedett. A mezőgazdasági lízingállomány 7 százalékkal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.