BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új hajókra gyűjt a Tankerska

Leányvállalata nyilvános tőzsdei részvénykibocsátásán keresztül tenne szert az új hajók vásárlásához szükséges pénzre a Tankerska Plovidba. A cég piaca ígéretes: az alacsony olajárak élénkítik az olaj- és olajtermék szállítása iránti kedvet.

Külön leányvállalatba szervezte és tőzsdére vitte tevékenysége egy részét Horvátország legnagyobb hajózási társasága, a Tankerska Plovidba. Az új cég, a Tankerska Next Generation (TNG) az anyavállalat leginkább környezetkímélő, „tiszta”, és az energiát leggazdaságosabban hasznosító hajóit üzemelteti, amelyek számát fokozatosan növelni is szeretné. A könyvépítés január 6-án indult a Zágrábi Tőzsdén (ZSE), és február 5-én zárul. Felső határként a kibocsátó 3,6 millió, opcionálisan további 400 ezer TNG részvényre keres gazdát, papíronként 64-77 horvát kunáért, azaz akár 40 millió dollárnyi összeg is befolyhat. A pénzből új hajókat vásárolna. A kibocsátás előtt 43 millió dollár piaci értékű társaság horvátországi és külföldi nagy- és intézményi befektetők érdeklődésére számít.

Részvényeinek legfeljebb a 49 százaléka kerülhet új tulajdonosokhoz. Az anyacég Tankerska flottája 14 szállítóeszközből áll, együttes holtsúlyuk közel egymillió tonna. Hét hajóval ömlesztett áru szállítható, öttel nyersolaj, kettővel finomított olajtermék. Ez utóbbi típus száma szeptemberben háromra bővül, és épp e három képviseli a múlt év második felében létrehozott TNG eszközparkja bázisát.

A Tankerska vízi áruszállítás mellett foglalkozik hajómentéssel és vontatással, továbbá hajók, hajózási eszközök és alkatrészek nagykereskedelmével, karbantartásával, javításával, de még személyszállítással és szárazföldi áruszállítással is. A mostani kibocsátás szempontjából persze a hangsúly a szállítójárművek és a vízi áruszállítás piacának alakulásán, a hajóüzemeltetés hatékonyságán és a szegmens növekedési esélyein, összességében pedig azon van, hogy az új leányvállalata által képviselt terület mennyire vonzó befektetési célpont.
Tegnap tartott budapesti prezentáción a társaság vezérigazgatója a TNG gazdaságos működésének szemléltetéseként elmondta, hogy a társaság napi fajlagos üzemi költsége 6468 dollár, ami 10 százalékkal alacsonyabb az iparági átlagnál. Mario Pavic a költségek leszorítására példának hozta, hogy a TNG az anyavállalattal kötött menedzsment szerződése alapján a hajók bruttó árbevételének másfél százalékának megfelelő összegért vásárol a Tankerskától kereskedelmi, és hajónként napi 503 dollárért (a tavalyi piaci ár kétharmadáért) vezetési szolgáltatást. Ugyanakkor vállalta, hogy sem maga, sem a leányvállalatai nem vásárolnak, lízingelnek vagy üzemeltetnek közepes méretű tartályhajókat, mert e tevékenység ütközne anyavállalatuk érdekeivel.

A TNG piaci növekedését segíti és mozgásterét javítja, hogy a világ tengerein szállított olaj és olajtermékek új útvonalakra kerülnek amiatt, hogy átcsoportosulnak – elsősorban a Közel-Keleten és India javára – a finomítói kapacitások. Az USA olajtermék-kivitele nő, ahogyan a termékek kereslete is. Ez utóbbit, vele a világgazdaság élénkülését az olajáresés is táplálja. Közben az új tankerek kínálata csak lassan nő, és kedvező áron lehet a szállítóeszközökhöz hozzájutni.

Vannak kerülő útvonalak

„Nincsenek az üzleteinket sértő geopolitikai kockázatok, politikai feszültségek, mint amilyen például a Szuezi-csatorna lezárása lenne” – válaszolt lapunknak John Kravanic, a TNG vezérigazgatója. A hajótársaságok legtöbbször egyébként is választhatnak más, általuk biztonságosabbnak tartott útvonalat. A Tankerska oroszországi partnerkapcsolatai nem gyengültek meg amiatt, hogy megromlott a Nyugat és Oroszország kapcsolata. A horvát vállalat e szegmensben főként a Fekete-tengeren aktív, és a novorosszijszki kikötőt használja. A TNG belátható időn belül nem kíván belépni a más nagyságrendet képviselő LNG-szállítás piacára, de az LPG-én már megjelent.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.