A január elsejétől élő új útdíjrendszer néhány kivétellel a teljes gyorsforgalmi úthálózatot fizetőssé tette a személyautók számára. Az intézkedés bevezetése óta a legforgalmasabb januári napokon nagyjából 30 százalékos forgalomnövekedést mértek a fizetőssé vált útszakaszok alternatív útvonalain – derül ki a Best Way Traffic Kft. elemzéséből. A hónap egészét tekintve átlagosan 12-15 százalékkal több autó haladt át az ingyenes útszakaszokon.
"Extrém helyzetben van Budaörs"
Hasonló adatokról számolt be korábban Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere is, aki drámai változásról beszélt. A január 21. és 23. közötti forgalomszámlálás összegzése szerint naponta átlagosan 2-3 ezerrel több jármű halad át a városon, ami egyetlen kivétellel minden szakaszon sűrűbb forgalmat és hosszabb menetidőt okoz. Wittinghoff Tamás a Világgazdaságnak elmondta, azóta még egy mérést végeztek, melynek eredményei egyeznek a január végén mért adatokkal.
Az M1-M7 autópályák közös bevezető szakasza sem ingyenes januártól. Wittinghoff lapunknak kiemelte, a szakasz közvilágításának számláit január óta nem fizetik, azokat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak továbbítják, de jelenleg is vizsgálják, hogy a felmondási idő alatt keletkezett költségeket végül kinek kell kifizetnie. Wittinghoff kiemelte „ha jogalap nélkül kell fizetnünk a közvilágítás számláit, akkor ezt az Állami Számvevőszéknek észrevételeznie kell.”
Problémát jelenthet az is, hogy a vasárnapi zárva tartás bevezetését követően tovább nőhet a Budaörsön áthaladó forgalom, mivel a városba érkező vásárlók vélhetően nem fogják megvenni a megyei matricákat. Ezt alátámasztotta a polgármester is, aki szerint Budaörs ebből a szempontból a legextrémebb helyzetben van az országban.
Jelentős változásokat tapasztalhatnak azok is, akik az M2-es és az M0-s autóutak fizetőssé tett szakaszainak elkerülése érdekében a fővárosba vezető 2-es utat választják, mivel a megnövekedett forgalom miatt lassabban jutnak be a fővárosba. A Best Way Traffic szerint az állandó és legnagyobb forgalmat generáló autósok továbbra is az eddig megszokott útvonalakon jutnak el munkahelyükre, így ők nagyobb mértékű forgalomváltozást nem idéztek elő.
Számukra jobban megérte a matricavásárlás a hosszabb és lassabb alternatívát jelentő elkerülő utak használatával szemben. Főként azok választották a fizetős útszakaszok elkerülését, akik csak alkalmi jelleggel érintik az említett útvonalakat. Az agglomerációból Budapestre és a vidéki nagyvárosokba naponta ingázók többsége januárban már megvásárolta az új megyei matricát. Januárban 1,44 millió matricát értékesítettek, ebből az éves 220 ezer, a havi 92 ezer, a tíznapos 510 ezret tett ki , a többit a megyei matricák tették ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.