Egy sor tisztázó kérdést tett fel az Európai Bizottság (EB) a napirenden lévő vitás ügyekben – számolt be a Világgazdaság kérdésére Csepreghy Nándor miniszterhelyettes a múlt heti tárgyalásokról. A Portfolio.hu a támogatási rendszer irányítási és kontrollmechanizmusának ellenőrzése kapcsán nemrég a teljes, 2014–2020 közötti ciklus támogatásának felfüggesztését sem zárta ki a problémák mélysége miatt. Csepreghy ezzel szemben az EB számára is elfogadható magyar javaslatokról beszélt.
Az EB többek között tudakolta a kormány indoklását az 50 százalékos szállítói előleg bevezetéséről. A magyar álláspont szerint ez a „reális helyzetértékelésből fakadó kényszer”. Magyarországon már nem hitelezési válság van, hanem a cégeknek van tőkeproblémájuk, ilyen körülmények között a magyar költségvetésnek nagyobb kockázatot kell vállalnia – érvelt Csepreghy amellett, hogy a pályázatok nyertesei a szerződés aláírása után nyomban megkapják a támogatás felét a büdzséből.
Az előlegnél jobban foglalkoztatja az EB-t az, hogy miért kell Lázár János kancelláriaminiszter aláírása az irányító hatóságok (IH) döntéseihez. Az aláírás csupán fedezetigazolóként szükséges, az uniós projektek kifizetése a magyar a büdzsé XIX. fejezetéből történik, ezért pedig a Miniszterelnökséget vezető miniszter felel – vezette le Csepreghy.
Az EB sokallja a kiemelt projektek arányát. Ezek azok az esetek, amikor a kormány dönt a projektekről és ezzel egyben a kedvezményezettekről is. A magyar érvelés szerint bizonyos esetekben nincs más megoldás, például két település között épülő út esetében csak az adott települések, illetve a fejlesztéseket menedzselő Nif Zrt. jöhet szóba. A humánprogramok, illetve a gazdaságfejlesztés esetében azonban a kormány hajlandónak mutatkozik a kiemelt eljárások arányának csökkentésére.
A nemrég államivá alakított projektértékelést viszont a kormány nem kívánja kiszervezni az állami szférából – szögezte le Csepreghy. Az állami alkalmazottak bevonását az uniós pénzeket fenyegető korrupciós veszéllyel indokolja, biztosítani kell, hogy az értékelő, a projektmenedzselő és a kiíró között ne legyen átjárás – így az érvelés. Az EB azt feszegeti, hogy az IH-vezetőknek van-e módjuk az állami projektértékelőkétől eltérő döntést hozni. A magyar válasz szerint érdemben beavatkozhat két oldalról is: egyrészt a döntés-előkészítő bizottság résztvevőjeként, másrészt adott esetben új értékelést is kérhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.