A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is jóváhagyta, hogy ALD Automotive Magyarország Kft. megvásárolhatja az MKB-Euroleasing Autópark Zrt-t. Ezzel lezárult a tranzakció, de hol tart a cégek összevonása?
Fél éves elemzést követően júniusra hagyta jóvá a GVH az akvizíciót, melyet követően július 1-jén átvettük az MKB-Euroleasing Autópark Zrt-t. irányítását. Az első szemmel is látható változás pedig a két cég összeköltözése volt október közepén. Terveink szerint a társaságok jogi összevonása jövő év közepére fejeződhet be.
-Ez a jogi folyamat.
Igen, e mellett természetesen folyik az összeolvadás nem jogi része, aminek különböző szintjei vannak. Harmonizálnunk kell a folyamatokat, új szervezeti struktúrát kell kialakítanunk, az informatikai rendszereinket is össze kell hangolnunk, és mindezeket körül veszi az eltérő vállalati kultúrák harmonizációja. Ez vár ránk a következő másfél évben, de határozott elszántsággal állunk kihívások elé. Remek csapat alakult ki, így bátran vagyok optimista.
Milyen mértékű változást hoz az akvizíció? Mekkora lesz a flottaállomány, a dolgozók száma?
Magyarországon körülbelül hatvanezer olyan autó fut az utakon, amelyek ebbe a konstrukcióba tartoznak. Ebből az ALD közel hétezer, az Autópark pedig közel nyolcezer autót képviselt. A felvásárlás előtt az ALD Automotive Magyarország a teljes körű szolgáltatásokkal kiegészített lízing piacon a 3. helyet foglalta el, az Autópark pedig a második helyet. Mindkét cég folyamatos növekedésének köszönhetően jutottak el a mostani szintre, az ALD által kezelt járműpark évente 10-12 százalékkal gyarapodott. A fúzió eredménye: egy egységes irányítás alatt álló körülbelül 15 ezres flotta. Terveink szerint a dolgozók száma pedig 110 fő körül alakul majd és a két cég összevont árbevétele elérheti a 22 milliárd forintot.
Mi motiválta az akvizíciót? Szakítottak azzal a korábbi stratégiával, miszerint a cég növekedését a belső gyarapodás adja, vagy egy visszautasíthatatlan ajánlattal találkoztak?
Egy olyan növekedési lehetőség adódott a magyar piacon, ami vélhetően vissza nem térő alkalom. A cég tulajdonosa az ALD International intenzív terjeszkedési stratégiájába illeszkedően döntött az akvizícióról. Ilyenfajta felvásárlásra korábban nem nagyon volt példa az ALD életében, portfóliót szívesen, de céget jellemzően nem vásárolt az anyacég. Az, hogy ez létrejöhetett köszönhető az Autópark remek csapatának és a kialakított portfóliójának, valamint az ALD Automotive csapatának és eddigi eredményeinek. Büszkék vagyunk arra, hogy lehetőségünk nyílt erre a tranzakcióra. Az ALD egyébként 41 országban van jelen, és több mint 1,3 milliós az a gépjárműpark, amit világszerte üzemeltet. Ezzel az első helyen áll Európában és a világpiacon is első területi lefedettség szempontjából, melyet segíti, hogy újabb és újabb földrajzi területen veti meg a lábát a vállalatcsoport.
A korábbiaknál kedvezőbb gazdasági környezet milyen hatással lehet az operatív lízing piacra?
Ügyfeleinkkel hosszú távú, jellemzően 4-5 éves szerződéseink vannak, ezért a drasztikus piaci kilengéseknek nem vagyunk kitéve, de a gazdasági fellendülés nálunk is meglátszik. A mostani gazdasági konjunktúrát mi is érezzük. . Számításunk szerint a teljes piac évente körülbelül 5 százalékkal tud bővülni, így saját növekedésünket is 5%-ra tervezzük. Egyébként az operatív lízing piac további konszolidációjára számítok, ahogyan arra is, hogy a következő években akár nagy európai szereplők jelenhetnek meg a magyar piacon.
Milyen trendek vannak a piacon?
Az egyik ilyen trend a dízel motorok dominanciájának a csökkenése, és a benzines autók felfutása, illetve az elektromos meghajtású autók megjelenése. A dízel motorok iránti kereslet csökken – legalább is Nyugat Európában, és én arra számítok, hogy a dízel iránti rajongás hazánkban is csökkenő tendenciát fog mutatni. Mi vállalati flottákkal foglalkozunk, a cégek bár érdeklődnek az elektromos autók iránt, de az áruk, a töltő infrastruktúra jelenlegi adottságai, az autók hatótávolsági korlátai miatt még e téren kivárnak.Ugyanakkor meggyőződésem, hogy csak idő kérdése mikor adoptálják tömegesen az elektromos autókat flottájukba. A felnövekvő új generáció pedig az autó tulajdonlás kapcsán hozhat új trendet. Őket nem a tulajdon, hanem a mobilitás érdekli, és ez beszivároghat a mi piacunkra is. Ezért erre is készülnünk kell. Nem véletlen gondolkodik mindenki valamilyen sharing platform kialakításában.
Az önök tevékenysége tehát ma még nem kifejezetten a környezetbarát technológiához kapcsolódik. Hogyan próbálják meg kompenzálni a járművek okozta környezetterhelést?
Nem ölbe tett kézzel várjuk, hogy tisztuljon a levegő, és gyermekeink tisztább környezetben nőjenek fel, hanem teszünk is ezért. A WWF-el közösen évek óta a Duna-Dráva Nemzeti Parkban erdőt telepítünk. Közismert, hogy az erdő, a fa növekedése során széndioxidot köt meg, így tisztítva a levegőt. Mi így semlegesítjük flottánk CO2 kibocsátását és járulunk hozzá egy tisztább környezethez.
Közeleg az IFRS könyvelési rendszer bevezetése. Ez milyen hatással lehet az operatív lízing piacra?
Az új IFRS 16 rendeletet még nem ratifikálta az EU. Amennyiben megteszi, úgy első alkalmazására 2019. január 1-jétől kerül sor. Arra számítok, hogy ennek nem lesz ránk különösebb hatása. Az új szabályozás szerint kettéválik a szolgáltatás és a finaszírozási elemek kezelése. A pénzügyi rész a mérlegbe, míg a szolgálatásokkal kapcsolatosköltségek az erdmény kimutatásba kerülnek. Tehát a vállalatoknak bérelt eszközeiket – így a flottákat – saját mérlegükben ki kell mutatniuk. Jelenleg egy bérelt autó költségként, és nem vagyonelemként jelenik meg cégeknél. Ez tehát egy nyilvántartási kérdés, amire a szakmánknak fel kell készülnie, hogy a vállalatoknak megfelelő adatokat tudjunk szolgáltatni. Ugyanakkor az operatív lízing előnyei a jövőben is megmaradnak: kiszámítható TCO (Total Cost of Ownership), maradványérték és karbantartási költségek kockázatának elkerülése, szerződések futamidejének rugalmas megváltoztathatósága.
x Szántó Viktor -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.