Egyre többen veszik igénybe a budapesti közösségi közlekedést, ami abból is látszik, hogy miközben nem emeltek árat, tavaly november végéig (vagyis a legutolsó feldolgozott adatok alapján) csaknem kétmilliárd forinttal több bevétele származott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-nek a jegyek és bérletek értékesítéséből, mint 2015 azonos időszakában – tájékoztatta a Világgazdaságot a BKK. A tavaly november végéig elért 59,4 milliárd forint menetdíjbevétel egészen pontosan 1,972 milliárddal haladta meg a 2015. évi azonos időszakban befolyt összeget, ami 3,43 százalékos növekedést jelent.
Az utasok többsége bérletekre költött, hisz a csaknem 60 milliárd forintos bevételből 42,7 milliárd forintot tett ki a Budapest-bérletek értékesítéséből befolyt pénzt 2016 novemberéig, míg egy évvel korábban 41,5 milliárdot. A bérletfajták közül pedig az egy hónapra szólók a legkedveltebbek, amelyekből csaknem egy tucat van, de a leggyakoribb a természetes személyek által használható és 9500 forintba kerülő. A tanulók, nyugdíjasok, közalkalmazottak ennél olcsóbban utazhatnak, sőt még a kutyák is, amelyek után havonta 5250 forintot kell fizetni. A bérletek közül a bevétel szempontjából a második helyen az éves utazásra jogosító szelvények álltak, ezek értékesítéséből csaknem 3,8 milliárd forintja származott a BKK-nak 2016. november végéig. A legkevesebb, csaknem egymilliárd forint pedig a negyedéves bérletek eladásából folyt be.
Az említett, mintegy 60 milliárd forint bevételből tehát kétharmadot a bérletek értékesítéséből származó összeg tett ki, ami azért kedvező a közlekedési cég számára, mert ez egy rövidebb-hosszabb távú, kiszámítható pénzügyi forrást jelent. De a – kevésbé tervezhető bevételt hozó – jegyek értékesítéséből származó összeg sem elhanyagolható, hisz az elmúlt év első tizenegy hónapjában a különféle típusú jegyek eladásából csaknem 13,4 milliárd forint folyt be a BKK kasszájába. A bérletek eladásából származó bevételnövekedés mellett itt is gyarapodás történt tavaly a bázishoz képest.
A jegyeket-bérleteket vásárlók mellett viszont szép számban lehettek olyanok, akik jegy nélkül, érvénytelen vagy kezeletlen jeggyel, érvénytelen bérlettel, érvénytelen igazolvánnyal utaztak, hisz a BKK tájékoztatása szerint 2016. november végéig a pótdíjbevétel meghaladta az 1,353 milliárd forintot, miközben egy évvel korábban még nem érte el az egymilliárdos határt. Az utas egyébként 16 ezer forint pótdíjat köteles fizetni a pótdíjazást követő 30 napon belül, ami helyszíni, készpénzzel történő kiegyenlítéskor 8 ezer forintra mérséklődik.
Az utasok többsége ma már a jegykiadó automatáknál vásárolja meg a jegyeket, bérleteket, a BKK tavalyi első 11 hónapos menetdíjbevételének ugyanis csaknem 47 százaléka itt keletkezett, míg 2015-ben még kevesebb mint 40 százalékot ért el az arány. De még mindig sokan állnak sorba a pénztárak előtt is, ők a teljes menetdíjbevétel egynegyedét hagyják a kasszáknál, bár e téren érdemi csökkenés történt, hisz 2015. november végéig az összes menetdíjbevétel több mint 35 százaléka a pénztáraknál folyt be. Az automaták és a pénztárak mellett egyre népszerűbbek – az utóbbi időben több helyen kialakított – ügyfélközpontok is, hisz a tavalyi első 11 havi menetdíjbevétel 15,3 százaléka itt keletkezett, míg a bázisidőszakban még alig 12 százaléknyi pénz kötődött ezekhez. A BKK emellett kiemelte: partnerei és viszonteladói a bevétel 14 százalékát hozzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.