Jelentős mértékben, 31 százalékkal növekedett tavaly a magyarországi faktoringpiac, miután a faktorált forgalom elérte az 1572 milliárd forintot – derül ki a Magyar Faktoring Szövetségnek a tagvállalatok adatait összesítő előzetes adataiból. A szervezet statisztikái alapján folytatódott az elmúlt évekre jellemző erős növekedési trend, hiszen 2015-ben is 30 százalék fölötti bővülést sikerült elérni. A tavalyi faktorált forgalom emellett újabb rekord a piacon.
Bár a szakmai szervezet most közölt adatai még nem teljes körűek, az látszik, hogy tavaly is a megelőző évekre jellemző tendenciák folytatódtak Magyarországon. Az egyik legszembetűnőbb tény, hogy a piacot továbbra is a bankok, illetve a banki hátterű pénzügyi vállalkozások uralják, miután a tíz legnagyobb 2016-os forgalmat lebonyolító szereplőből kilenc banki hátterű volt. A forgalom alapján felállított sorrendben továbbra is az OTP Bank áll az élen, megelőzve az UniCreditet. A CIB és az MKB Bank tavaly helyet cserélt, és az utóbbi került a dobogó legalsó fokára.
A másik, szintén figyelemre méltó jelenség, hogy továbbra is erős a koncentráció. A faktoringszövetség adatai szerint az első tíz tagvállalat tavaly az összesített forgalom 98 százalékát adta, az első öt pedig a 88 százalékát. Az utóbbiak súlya tovább növekedett 2015-höz képest, hiszen akkor még „csak” nagyjából 79 százalékot hasítottak ki az összesített forgalomból.
Folytatódni látszik az a trend is, amely szerint a nagyvállalatok súlya egyre markánsabb az ügyfélkörön – illetve az elért forgalmon – belül. Bár a szövetség tagjai közül még nem mindenki közölte minden adatát, a rendelkezésre álló számok alapján a nagyvállalatok részesedése tavaly stabilan meghaladhatta az 50 százalékot, miközben a kis- és közepes vállalkozásoké 40, a mikrovállalkozásoké pedig 5 százalék alatt alakult.
Ami az ágazati megoszlást illeti: az előzetes tavalyi adatok alapján a kereskedelem részesedése már megközelítette az 50 százalékot 2016-ban, miközben az ipari és a szolgáltatói szektor is eléggé aktívnak számít.
Az elmúlt évek dinamikus bővülése ellenére azonban még mindig erőteljes növekedési lehetőségek előtt áll a magyarországi faktoringpiac, hiszen – amint a statisztikákból is látszik – pont az egyik fő célcsoportnak számító kis- és középvállalkozások nem használják ki eléggé a faktoring nyújtotta lehetőségeket. (Ez annak ellenére van így, hogy ez a finanszírozási forma az egyik legjobb eszköz a likviditás növeléséhez.) A növekedést szintén ösztönözheti, hogy több banki szereplő stratégiájának is fontos elemévé vált a faktoring, ami mind a piaci versenyt, mind a finanszírozott összeget növelheti az előttünk álló időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.