A fuvarozók esetében kétfajta pihenőidőről van szó. Az már most is benne van a közúti szállításra vonatkozó uniós rendeletben, hogy a járművezető választhatja a kabint a napi pihenőidők és a csökkentett, vagyis a heti 24 órás pihenőidők eltöltésére. Ez általában a hét végére esik, amikor egyébként is kamionstop van, és ilyenkor a járművezetők a kabinban töltik az éjszakát, vagy jobb esetben hazatérnek.
Kéthetente azonban legalább 45 órás rendes pihenőidőt kell tartaniuk a fuvarozóknak. Eddig senkinek sem jutott eszébe, hogy ezt másként értelmezze, mint hogy ezt az időt is lehet a fülkében tölteni, annál is inkább, mivel a járműgyártók azon versenyeznek, hogy ki tud nagyobb komfortot nyújtani a gépkocsivezetőknek – tette hozzá Somogyi. A németek azonban most változtattak ezen a gyakorlaton, és előírják a szálláshely igénybevételét. Ez pedig több problémát is felvet. Lehet, hogy a gépkocsivezető – dugó vagy rakodás miatt – nem tudja elhagyni Németországot, így nem érkezik meg egy olyan országba, ahol nincs ilyen jogszabály. Esetleg azért marad tovább Németországban, mert visszafelé nem akar üresen jönni, hiszen az növelné a fuvarozás költségét.
Ezt a szakma úgy ítéli meg, hogy a nyugati államok el akarják lehetetleníteni a kelet-közép-európai nemzetközi fuvarozókat, és ezzel saját vállalkozásaikat akarják előnyhöz juttatni. Az egyik MKFE-tag több kisebb vállalkozást koordinál saját fuvarozási rendszerében. Közülük három, tíz szerelvénnyel, már felmondta a többéves szerződését, mert már csak veszteséggel tudna eleget tenni az előírásoknak – emelte ki Somogyi.
Ráadásul nincs is elegendő szálláshely elérhető közelségben. Az MKFE hivatalos forrásokból tudja, hogy Németországban 352 kamionparkoló található, ebből 82-ben van szállás, 41 az őrzött, és csupán 13 az, amelyben szállás és őrzés is van. Mivel a fuvarozó, illetve a sofőr felelős az áru elvesztéséért, sérüléséért, ezért az őrzés nélküli parkolók szóba sem jöhetnek, ha a járművezetőnek el kell hagynia a járművét.
A minimálbértörvények bevezetése miatt eleve 15-30 százalékos díjemelést kell érvényesíteni a fuvardíjakban, ehhez jön most további 3-5 százalék – mondta Somogyi. Ezzel már a teljes nyereségüket elvesztik a magyar vállalkozások – emelte ki a főtitkár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.