Ukrajnában az elmúlt két hónapban 8,5 ezerrel csökkent a magánvállalkozások száma. A folyamat még tavaly januárban elkezdődött, miután akkor is adófizetésre kötelezték őket, ha egyetlen kopijkányi forgalmat sem bonyolítanak. Ennek eredményeként 2017-ben negyedmillió egyéni vállalkozó húzta le a rolót. Ám ez csak látszólag jelent krachot az ukrán gazdaság számára, mivel a bezáró kisiparosok tömegével indultak külföldre. Olekszandr Ohrimenko elismert ukrán közgazdász szerint ahhoz, hogy változzék a helyzet, merőben más adópolitikára volna szükség, mert a mostani rendszer fojtogatja a vállalkozói környezetet; nem véletlen, hogy ma senki sem szeretne pénzt befektetni Ukrajnában.
Ohrimenko rámutatott: ma az Ukrajnából elvándorolt vendégmunkások milliói mentik meg a gazdaságot. Tavaly tizenegy hónap alatt több mint kétszeresére nőtt a külkereskedelmi mérleg hiánya, meghaladva az 5 milliárd dollárt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy Kijev 2017-ben a vártnál jóval kevesebb hitelhez jutott (az IMF-től 1 milliárd dollárt, az EU-tól 600 millió eurót, állampapír-eladásból pedig 1,4 milliárd dollárt kasszírozott), valóságos mentőövként szolgált számára az a 9,5 milliárd dollár, amelyet a külföldön dolgozó ukránok küldtek haza.
Ohrimenko szerint Ukrajna legfőbb exportterméke az a hétmillió ukrán munkás, aki Európa országaiban dolgozik, és ezáltal pénzeli az ukrán gazdaságot. Lengyelországban 1-1,5 millió közé tehető az ukránok száma, az ottani 800 dolláros átlagfizetéshez képest ők többnyire megelégednek 400-600 dollárral is. Oroszországban ennél is többen, mintegy 2,3 millióan lehetnek. Csak tavaly 1,1 millióan létesítettek oroszországi lakcímet, sőt 85 ezren a Kijev által agresszornak minősített ország állampolgárságát is felvették. Egyébiránt az ott dolgozó ukránok akár a havi 500 dollárt is megkeresik. Aki pedig még otthon van, az jobb esetben megkapja a 7479 hrivnyás átlagbért (213 euró), de 15 millió ukrán nagy része inkább csak a 3723 hrivnyás minimálbérhez jut hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.