„Merre halad a borászati ágazat? A borimport fejlesztésének lehetőségei a megváltozott környezetben” címmel rendeztek online konferenciát a krakkói vásár szervezői, amelyről a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa készített összefoglalót.
A konferencia is megerősítette, hogy a koronavírus által kiváltott járvány hatásai nem kerülték el a borászati ágazatot sem. Mivel a gazdaság egymással összekapcsolt elemekből áll, akár csak a határok, a szállodák lezárása miatt a rendezvényeket a minimumra korlátozták, vagy egyáltalán felfüggesztették. A bor kereslete és fogyasztása lecsökkent, ami a bor készletek felhalmozódását váltotta ki a borászatokban, majd emiatt a borászok bevételei csökkentek.
A megszorítások nem tartottak olyan sokáig, hiszen már nyitott a gazdaságunk, de Magyarországon mégis sikerült megváltoztatni a szokásokat.
Az első lépésben a fogyasztók különböző termékeket kezdtek felvásárolni, márciusban a bor vásárlása nem esett vissza. Ugyanakkor ezt nem lehetett elmondania HoReCa-ágazatról, ez volt leginkább kitéve a járvány negatív következményeinek.
Ennek az ágazatnak az esetében, leginkább a kisebb családi kézműves borászatok szenvedtek, amelyek inkább a minőségre, nem pedig a mennyiségre vannak beállítva. Boraikat általában a HoReCa- csatornákon keresztül adják el. A fogyasztói szokások is megváltoztak. Érdemes megjegyezni, hogy a koronavírus előtt a borfogyasztás úgy nézett ki, hogy 50 százalékot fogyasztottak el otthon, 25 százalékot vendégségben, 15 százalékot az éttermekben, 10 százalékot pedig a különféle rendezvényeken. A járványt követően a bort még nagyobb aránybanfogyastják otthon.
A borászok elkezdték kihasználni az online csatornákat, az internetes értékesítés megnövekedett 15-20 százalékkal.
Érdekes az is, hogy egyes borászok beindították az online borkóstolásokat, és ezzel is elértek némi növekedést. A borászok remélik, hogy ezek az új szokások megmaradnak, akkor is, ha a borkóstolók visszatérnek a borászatokba is.
Sikeresnek a Palackposta2020 program, amely lényege, hogy egy internetes oldalon megadták az egyes borászok elérhetőségét. Ehhez járultak még internetes promóciók és tv reklámok, ahol a borászok meggyőzték a fogyasztókat, hogy vásároljanak az interneten keresztül. Jó jövedelmet generált ez azoknak a borászoknak, akik ebben részt vettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.