BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megemelik a Hármas-Körös gátjait

Több mint hárommilliárd forintos támogatással árvízvédelmi beruházás indul a Hármas-Körös mentén. Az idén országosan hét nagy, hasonló célú munka kezdődik, a most folyók közül pedig talán a legfontosabb a Felső-Tisza védvonalának megerősítése.

Új árvízvédelmi projekt indítását jelentette be tegnap Gyulán a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kövizig). A 3,073 milliárd forint vissza nem térítendő Kehop-támogatásból végzendő munka fő eleme a Hármas-Körös jobb parti töltésének megmagasítása Gyomaendrőd térségében. A beruházással az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és a Kövizig konzorciuma a tervek szerint 2021. február 28-ra végez.

Az idén a jelenlegi ütemezések szerint további hét árvízvédelmi célú projekt tervezése és kivitelezése kezdődik meg

– válaszolt az OVF a Világgazdaság kérdésére.

Lényegében a meglévő töltések mértékadó árvízszintre való kiépítéséről, egyes folyószakaszokon hullámtéri beavatkozásokról, műtárgyak rekonstrukciójáról és komplex árvízszint csökkentő tározók építéséről van szó. A fő, futó projektekre vonatkozó kérdés kapcsán a hatóság sajtóosztálya a felső-tiszai védvonal mentén folyó munkákat emelte ki. A védtöltéseket ott is a mértékadó árvízszintre építik ki, ugyanis ennek meghatározása során ezeken a területeken mutatkozott a legnagyobb magassági hiány az elvárt szinthez képest.

Fotó: MTI/Kiss István – Illusztráció

A legkritikusabb védvonalszakaszokon – például a gyomaendrődin – végzendő feladatokat az ágazat Kehop-projektjei tartalmazzák.

Tavaly Magyarországon 1,72 milliárd forintot kellett költeni vízkárelhárításra (árvíz, belvíz, helyi vízkárelhárítás, jégtörés) az OVF-től kapott tájékoztatás szerint, de az év nem minősült kimondottan árvizesnek.

A legjelentősebb feladat az volt, amikor januárban és februárban jeget kellett törni a Duna szerb–horvát és magyar közös érdekeltségű, valamint a Tisza teljes hazai szakaszán. A jogszabályokban előírt feladatokat a vízügyesek teljes mértékben el tudták végezni. Felülvizsgálták a kezelésükben lévő védvonalakat, azok kapcsolódó létesítményeit és műtárgyait, a szemlebizottság pedig jegyzőkönyvben rögzítette azokat a további feladatokat, amelyek elvégzésére a védelem fenntartása érdekében szükség van.

Árvízvédelmi szempontból azok a szakaszok jelentik a legnagyobb kihívást, amelyeket egyébként is kijelöltek a védképességi projekt során az adott tíz vízügyi igazgatóság területén. Ezeken a helyeken olyan szivárgási problémákat oldottak már meg, amelyek csak egy árvíz során jelentkeznek, a védvonal védelme pedig rengeteg energiát és költséget emészt fel.

„Az elsődleges cél, hogy a kritikus szakaszokon is védhetővé tegyük a védvonalat – szögezte le válaszában az OVF. – Minimalizáljuk a kiszámíthatatlan jelenségeket (buzgár, rézsűcsúszás, töltésroskadás) a töltésszerkezet megváltoztatásával. Ahol már kockázatos a töltés ideiglenes megemelése homokzsákokkal, ott a töltésmagasságot legalább a védhetőség szintjéig meg kell növelni.”

Ezeknek a feladatoknak a végrehajtása Magyarországon a Védképesség helyreállítása az I. ren­dű árvízvédelmi fővédvonalakon projekt keretében történik.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.