BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállapodtak a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásáról

Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az idei szinthez képest az Európai Unió társjogalkotó intézményei között létrejött megállapodás értelmében.

A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen a klímasemlegesség jövőbeli eléréséhez.

A hétfő éjszaka tető alá hozott megállapodás megfelel a brüsszeli testület eredeti javaslatában szereplő számoknak, azaz

2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell majd mérsékelni az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.

Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács azonban ebbe nem ment bele.

Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentőstevője ugyan üdvözölte az egyezséget, szégyenletesnek nevezte, hogy

különösen Németország és néhány közép-európai tagállam blokkolta az ambiciózusabb célokat, mivel egyes kormányok még mindig az iparuk érdekeit helyezik az emberek érdekei elé„.

Fotó: Shutterstock

Az elfogadott értékek magasabbak annál, mint amit például Berlin szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeket sem tartja elegendőnek.

A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagárára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik.

Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.