BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kalifornia a sarkára állt Trumppal szemben

Kalifornia pert indított a szövetségi kormány ellen a kipufogógáz-kibocsátásra vonatkozó döntés miatt – jelentette be Xavier Becerra kaliforniai államügyész pénteken Sacramentóban.

Donald Trump amerikai elnök szerdán a Twitteren tudatta:

a kormány megvonja Kaliforniától a szövetségi engedélyt, hogy önállóan határozza meg a kipufogógáz-kibocsátási szabályait.

Az elnök egyben azt is közölte, hogy a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé. Ez várhatóan a korábbi szigorításokat lazító egységes károsanyag-kibocsátási szabályzó lesz.

Kaliforniának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, és ennek megfelelően a tagállam júliusban négy autógyárral – a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel – külön megállapodást írt alá, amelyben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget. A Trump-kormányzat szerint azonban a kipufogógáz-kibocsátás szabályozásának nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie.

Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányzója már szerdán „politikai bosszúnak” minősítette a döntést. „Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát”

– mondta a kormányzó.

Fotó: AFP

Elaine Chao közlekedésügyi miniszter csütörtökön közölte: az országos közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes joga az országos normák megállapítása tagállami szinteken is.

Xavier Becerra államügyész pénteken azzal érvelt, hogy a szövetségi legfelsőbb bíróság 2007-ben már precedens értékű döntést hozott, amely kimondja, a károsanyag-kibocsátás normáinak tagállami meghatározása nem befolyásolja a közlekedésbiztonsági felügyelet szabályalkotását, vagyis a tagállami döntéstől függetlenül a szövetségi hivatal még megállapíthat országos szabályzókat.

Kalifornia perkérelméhez még 22 tagállam és külön három nagyváros, New York, Washington és Los Angeles csatlakozott.

Elemzők szerint a vita hátterében nemcsak a szövetségi kormány várható új szabályozása húzódik meg, hanem az is, hogy Washington nem akarja kiengedni a kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.