Csökkenő piaci forgalom és nehezen felmérhető vásárlói preferenciák mellet kényszerülnek tömeges modellváltásra az autógyárak a jövőre életbe lépő szigorúbb emissziós normák miatt.
A jövő évtől a termékportfólióban szereplő modellek 95 százalékánál a jelenlegi 120,5 grammos átlagról kilométerenként 95 grammra kell csökkenteni a járművek szén-dioxid-kibocsátását. Az EU-ban forgalomba helyezett új autók mindegyikének meg kell majd felelni az előírásnak 2021-ben. A szén-dioxid-kibocsátást 2021 és 2030 között pedig további 37,5 százalékkal kell csökkenteni a 2007 és 2021 között megkövetelt 40 százalékos csökkentés után.
A jövő évtől életbe lépő alacsonyabb küszöb nem is jöhetne rosszabb időben az értékesítések csökkenésével küzdő autóiparnak. Ráadásul a vásárlói preferenciák is egyre inkább a SUV modellek felé tolódnak el az alacsony fogyasztású dízel autóktól.
Az autóipar már régen feladta, hogy enyhébb környezetvédelmi határértékeket alkudjon ki a politikai döntéshozóknál. Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezérigazgatója rámutatott: a Zöld törekvésekkel összhangban meghozott korlátozások özöne is alátámasztja, hogy helyes döntés volt elindítaniuk a 80 milliárd eurós elektromos járműtechnológiai fejlesztési programjukat azzal a céllal, hogy a világ legnagyobb elektromos autógyártójává tegyék a konszernt.
Több más autógyár mellett még az elektromos autók gyártásában későn jövőnek számító Toyota is ráállt az elektromos technológiára
– mondta, hozzátéve, hogy tehát igazuk volt.
A környezetvédelmi előírásokat kielégítő autókat úgy 10 ezer euróval többe kerül megépíteni és olyan modellekkel kell feltölteni a termékportfoliót, ami nem biztos hogy kell majd a vásárlóknak, mutatott rá a PSA egyik felső vezetője.
Egy robbanóelegy minden eleme egyszerre rendelkezésre áll
– tette hozzá.
Az autógyáraknak a határérték felett kibocsátott szén-dioxid után autónként és grammonként 95 eurót kell majd bírságként leróniuk, ami így könnyedén százmilliós tételekre is duzzadhat. Jelenlegi modellkínálatuk kibocsátása után például – ha az változatlan maradna – 2021-ben 25 milliárd eurós bírságot kellene kifizetniük az autógyáraknak. A bírság elkerüléséhez szükséges modellfrissítés fejlesztési költsége pedig az összegnek legalább a felét törli majd le nyereségükből Max Warburton, a Sanford C. Bernstein brókercég szakértője szerint. Rámutatott viszont, hogy egyelőre nagyon is bizonytalan az új technológia piaci fogadtatása, meg hogy a vevők egyáltalán mennyit lesznek hajlandóak fizetni érte.
Az autógyárak elektromos modelljeit éppen időben mutatják be a Frankfurti Autószalonon az értékesítések januári megkezdéséhez.
A Volkswagen konszern például a szalonon a VW ID.3 modellt mutatja be, majd a jövő hónapban a VW Golf 8-as generációját leplezi le, mint a 48 voltos hibrid technológia tömeggyártásra érett verzióját. Az ilyen „light” hibrid autók gyártása kevesebb, úgy 500 eurónál induló többletköltséggel jár ugyan, de az emissziós értékeket is szerényebb mértékben csökkentik mint a hálózatról tölthető (plug-in) hibridek, vagy a teljesen elektromos autók, amelyek gyártása legalább 5-10 ezer euró többletköltséggel jár egy benzinmotoros modellhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.