BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyelőre nincs húsvét előtti áremelkedés

Az elmúlt évek gyakorlatával ellentétben idén nem érezni a tojásárakon a húsvéti ünnepek közeledtét, nincs drágulás, sőt az áruházak akciókat hirdettek meg.

A tízdarabos csomagolású, M-es méretű hazai tojást 419 forint helyett 319 forintért, egy szintén magyar terméket ugyanilyen kiszerelésben 449 helyett ugyancsak 319 forintért árultak ezen a héten egy hipermarketláncban. Korábban általános tapasztalat volt, hogy húsvét előtt a megnövekvő kereslet hatására emelkednek az árak, most azonban inkább lefelé tartanak.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Ráadásul nem csak az áruházi akciókban, ahogyan azt az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai is jelzik. Az AKI szerint az M-es és L-es méretű étkezési tojás átlagos csomagolóhelyi ára 20 százalékkal csökkent az év első tizenkét hetében a tavalyi azonos időszakhoz viszonyítva, ami darabonként 25,03 forintos árat jelent. Az EU-ban sem más a helyzet, a 100 kilogrammra számolt 127,6 eurós átlagár is csaknem 20 százalékos visszaesésnek számít ugyanebben az időszakban.

Pedig a termelőknek a karácsonyi mellett a húsvéti a legfontosabb időszak.

Ilyenkor általában 10-20 százalékkal nő a fogyasztás, amire a tojástermelők a tojóállomány növelésével készülnek

– mondta a Világgazdaságnak Pákozd Gergely, a herceghalmi Pák-To Kft. üzemvezetője, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke. A húsvéti ünnepek után csökken a kereslet, a megnövelt állomány viszont termel, ezért ilyenkor különösen fontos, hogy legyen mit tartalékolni a későbbi veszteséges időszakra is – tette hozzá. A tojástermelésnél ugyanis hosszabb idő a piaci folyamatokra reagálni, mint például a brojlercsirke-előállításban.

Míg az utóbbiaknál – ahogyan azt Tóth Jenő, a Mátra Csirke Kft. tulajdonos-ügyvezetője a Világgazdaságnak elmondta – a telep takarításával együtt is legfeljebb kilenc hét a rotáció ideje, a tojótyúkok eleve csak 22-23 hetesen kezdik el a tojástermelést, és 75-85 hetes korukig folytatják. Húsvétkor viszont nincs forgalomnövekedés a brojlereseknél.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.