BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tartósan drágulhatnak az agrártermékek

A gabona ára 11, a zöldségféléké 29 százalékkal, átlag feletti mértékben emelkedett az év első hat hónapjában a KSH adatai szerint.

A mezőgazdasági termelői árak nagyobb mértékben drágultak az év első felében, mint a ráfordítási árak – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. Az előbbiek árszínvonala 8,9, az utóbbiaké 5,2 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A KSH adatai szerint az agrárolló értéke így 103,5 százalék volt.

A mezőgazdasági árakat elsősorban a növényi termékek 12 százalékos drágulása emelte. A gabona ára 11 százalékkal nőtt, ezen belül a búzáé 21 százalékkal, miközben a kukorica ára lényegében stagnált. Júniusban a búza 55 800, a kukorica 45 400 forintba került tonnánként – írja a KSH.

Forrás: Zalai Hírlap

A gyümölcsökért viszont 2,1 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, mint az előző év azonos időszakában. A csökkenés ellentétes folyamatokból tevődött össze:

míg májusig a tárolt alma határozta meg az árindexet, addig júniusban a meggy értékesítése dominált: az előbbi ára 37 százalékkal esett, az utóbbié 70 százalékkal emelkedett.

A kimagasló termésmennyiség miatt 2018-ban nagyon alacsony volt a meggy felvásárlási ára, de az idei, jóval kevesebb termés drágulást okozott. Tavaly egy kilogramm meggyért 459 forintot kértek a piacon, az idén nem nagyon lehetett találkozni 660 forint alatti kilónkénti árral.

A világ nagy árutőzsdéi is visszaigazolják, hogy drágulnak a legfontosabb gabonafélék – mondta Tóth Péter agrárszakértő az InfoRádióban. Fontos látni, és feltehetően a mezőgazdasággal foglalkozó szakemberek már értik is – jegyezte meg –, hogy a nemzetközi tendenciák, a tengerentúli vagy a nyugat-európai piacokon kialakuló árak nagyban befolyásolják a hazai árakat is.

 

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.