BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális összeg kell ahhoz, hogy a lengyelek még több ukrán gabonát vehessenek át

A határátkelőknél lévő kamionterminálokat is ki kell bővíteni, illetve a vasúti infrastruktúrát is fejleszteni kell.

Lengyelország mintegy 1 milliárd euróra becsüli az ukrán gabonatranzit bővítéséhez szükséges költségeket – erősítette meg pénteki médiaközlések szerint Andrzej Sados, Lengyelország állandó képviselője az Európai Uniónál. Lengyelország azt követően mutatta be az Európai Unió (EU) szerveinek az ukrán gabonaexportot lehetővé tevő infrastrukturális beruházások költségeit, hogy Moszkva július 17-én leállította a fekete-tengeri folyosót. Az ukrán mezőgazdasági termékek tranzitját azonban Lengyelországon keresztül is lebonyolítják. 

A combine loads grain onto a truck during a wheat harvest at a field near Kivshovata village, Kyiv region on July 18, 2023. Known as the world's "bread basket", Ukraine grows far more wheat than it consumes and it's exports contribute to global food security, especially in African countries, which now fear food shortages. Russia announced on July 17, 2023 a suspension of a deal allowing safe passage for grain cargo ships from Ukrainian Black Sea ports. (Photo by Sergei SUPINSKY / AFP)
Fotó: AFP

A lengyel állami hírügynökség (PAP) rendelkezésére álló dokumentumok szerint Lengyelország összesen mintegy egymilliárd euróra becsüli azoknak a beruházásoknak a költségeit, amelyek a lengyel–ukrán határon áthaladó ukrán mezőgazdasági termékek tranzitjának bővítéséhez szükségesek. Ebből mintegy 500 millió euróra lenne szükség a közúti határátkelőkön működő kamionterminálok bővítésére, valamint az ukrán határhoz közeli Przemysl város vasúti infrastruktúrájának fejlesztésére. 

További 500 millió eurót például a lengyel–ukrán vasúti határátkelők korszerűsítésére, új kamionterminálok építésére, valamint az áruforgalom ellenőrzését szolgáló infrastruktúra létesítésére szánnának.

Az említett adatokat Andrzej Sados, Lengyelország állandó EU-képviselője erősítette meg a PAP hírügynökségnek. Elmondta: Varsó másfél éve akarja bővíteni az ukrán gabona tranzitját külföldre, különösen Afrikába. „Ehhez viszont beruházásokra van szükség, és ismételten benyújtjuk az Európai Bizottsághoz konkrét, az infrastruktúra kapacitása növelését célzó kérvényeinket” – jelentette ki a diplomata.

Brüsszelnek nehéz lesz megoldást találni az ukrán gabonakivitelre

Az EU új exportútvonalakat keres a Fekete-tenger helyett, de logisztikailag mindegyik nehézkes és költséges.

A Sados által korábban ismertetett adatok szerint Lengyelország májusban és júniusban rekordmagas tranzitforgalmat jegyzett Ukrajnából. Júniusban több mint 260 ezer tonna búzát és kukoricát vittek át Lengyelországon keresztül, ami több mint kétszerese a márciusi mennyiségnek. Lengyelország többek között 63 millió eurót fordított – nagyrészt saját nemzeti forrásból – a vasúti határátkelők infrastrukturális korszerűsítésére, további kapacitásbővítéshez viszont uniós támogatásra van szükség – hangsúlyozta a lengyel diplomata. 

Az ukrán gabonafélék tranzitját lebonyolító Lengyelország egyúttal azon öt közép-európai ország közé tartozik, amelyekben érvényes az Ukrajnából érkező gabonára vonatkozó beviteli tilalom. Az érintett országok azt szeretnék elérni, hogy a terv szerint szeptember 15-én lejáró jelenlegi tilalmat az EU legalább az év végéig meghosszabbítsa.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.