Az Agrárminisztérium kérdéseinkre válaszolva kifejtette, hogy Magyarország – a többi, az ukrán gabonaimport hatásaival sújtott országgal együtt – régóta szorgalmazza egy olyan tranzittámogatás bevezetését, amely érdemben segít olcsóbbá tenni az ukrán gabona és olajosnövények uniós kikötőkbe szállítását és onnan Európán kívüli piacokon történő értékesítését.
Nagy István agrárminiszter szeptember 15-én, az ukrán agrártermékekre saját hatáskörben kiterjesztett magyar importstop bevezetésekor azt nyilatkozta a Világgazdaságnak , hogy „érdemben tudna a régiónkban kialakult piaci válsághelyzeten enyhíteni annak a javaslatunknak az elfogadása, amely szerint vezessenek be egy olyan tranzitdíj-támogatást, amely segítségével az ukrán export akár az Északi-tengeri, akár az adriai kikötők felé rentábilisan el tud jutni”. Mint kifejtette: az ukrán mezőgazdasági termékek így kikerülnek a régiónkból és el tudnak jutni hagyományos piacaikra, például Afrikába vagy az Arab-félszigetre, ott ugyanis várják és keresik azt.
Válaszában a tárca örömtelinek nevezte, hogy az agrárbiztos felkarolta és képviseli ezt a javaslatot . A megismert tartalmi elemek szerint a támogatás mértéke a végső rendeltetési helytől függően 20 és 30 euró között lehet tonnánként, ez pedig az év végéig 20 millió tonna gabona elszállítását segítené elő. Ez Magyarország számára mint megoldási irány valóban támogatható, ugyanis a szállítási költségek támogatása nélkül az Európai Unió által működtetett szárazföldi gabonafolyosón keresztül nem jut el eredeti rendeltetési helyszínére, a harmadik országokba az oda szánt gabona.
Az ukrán gabona kitiltása sem ment meg a búza termőterületének csökkenésétőlA termelők pedig azt kérdezik: az ukrán termelőkre miért nem ugyanazok az előírások vonatkoznak, mint rájuk? |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.