BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bemondták, amire régóta vártunk: jön a technológia, amellyel lassabban öregszenek az autók

A Bosch szerint csak idő kérdése, és forradalmasítják az autóipart a szoftverek, a funkcióik bővítéséért pedig már nem kell szervizbe vinni a kocsinkat, elég lesz egy távoli frissítés is. A Magyarországon is jelen lévő német cégcsoport várakozásai alapján 2030-ra az összes új autó 70 százaléka lesz tisztán elektromos Európában. A képet ugyanakkor némileg árnyalja, hogy az elektrifikáció korántsem zökkenőmentes.

„A szoftverek forradalmi változásokat hoznak az autóiparba” – jelentette ki Stefan Hartung. A Bosch igazgatóságának elnöke és kollégái a német cégcsoport idei sajtóeseményén (Bosch Tech Day)  – melyen a Világgazdaság is részt vett – többek között arról beszéltek, hogy a jövőben az autók is integrálódhatnak a digitális világba, és ezáltal frissíthetők lesznek. 

autó, szerviz, szoftver, Bosch
A Bosch szerint szerviz helyett szoftverfrissítés jöhet az autóknál / Fotó: Bosch

 

Bosch: szerviz helyett elég lesz szoftvert frissíteni az autóknál

Markus Heyn, aki a vállalat mobilitás üzleti szektoráért felel, úgy fogalmazott: a funkcióik bővítéséért ezután már nem kell a járművekkel szervizbe menni, egy távoli (Over the Air) szoftverfrissítés is elegendő lehet erre. Szerinte 

ez azt is jelenti, hogy a Bosch technológiáival lassabban öregszenek a kocsik.

Ráadásul korántsem csak személyautókról van szó, miután

  • a teherautók, 
  • a motorkerékpárok, de még
  • az elektromos kerékpárok is új biztonsági és kényelmi funkciókkal bővülhetnek ilyen módon. 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a magyar gépkocsiállomány átlagéletkora 2024 második negyedévében a 16 évhez közelít, vagyis nekünk különösen fontos lehet a Bosch terve.

Ám amint arra Hartung rámutatott: a szoftverek és a mesterséges intelligencia (MI) kínálta lehetőségek optimális kihasználásához egyenrangú partnerekre van szükség, egy-egy cég egyedül kevéssé tudja megoldani mindezt. 

Egy friss McKinsey-tanulmány szerint 2030-ra előreláthatólag a 462 milliárd dolláros volument is elérheti az autóipari szoftverek és elektronikai termékek globális piaca.

A Bosch tervei szerint része lesz ennek, miközben továbbra is világszerte az autógyártók vezető partnere marad. Heyn mindenesetre azzal hűtötte le a kedélyeket, hogy „a szoftveresen definiált járművek korának még csak az elején járunk”.

Ennek ellenére a vállalat már olyan megoldásokkal rukkolt elő, mint

  • a járműállapot-felügyelet (Vehicle Health), mely a flottaüzemeltetőknek segít megelőzni a járműveik meghibásodását és növelni a működés hatékonyságát.
  • A kifejezetten logisztikai cégek számára kifejlesztett L.OS digitális platformmal a digitalizáció folyamatát segítik, egyszerűsítve a teljes üzemi műveleti láncot. 
  • De olyan speciális szoftvert is kifejlesztettek, mellyel az autók rendkívül lágyan, rángatásmentesen fékezhetnek le, illetve állhatnak meg. A Bosch eBrake to Zero rendszerével nem csupán araszoló (Stop and Go) forgalomban válhatnak kevésbé zavaróvá a hirtelen fékezések, hanem az „utazási betegség” veszélye is mérsékelhető. Utóbbi komoly segítséget nyújthat az araszoló forgalomban.

Nem úgy megy az elektromos átállás, ahogy azt elképzelték

A Bosch várakozásai szerint 2030-ra az összes új autó 70 százaléka lesz tisztán elektromos Európában. A képet ugyanakkor némileg árnyalja, hogy éppen Németországban gyenge a fogyasztás: az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindössze 12 százaléka volt elektromos hajtású az idei számok alapján. A nagy német autógyártók közül a Porsche, a BMW és a Mercedes-Benz már jelezte, hogy elektromos átállási programja tarthatatlan, és a valós igényekhez, a realitásokhoz kell szabnia.

Talán kevesen tudják, de a Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. A német alapítású cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Világszerte mintegy 429 ezer, nálunk 18 300 munkatársat foglalkoztat. 

A magyarországi Bosch csoport fejlesztési és gyártási tevékenysége során is a jövőt formáló területekre fókuszál, kiemelten az elektromobilitásra, az autonóm járművekre, a mesterséges intelligenciára és az ipari digitalizációra.

A társaság legnagyobb gépjárműelektronika gyára a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., ahol a kormányvezérlés és a vezetéstámogató rendszerek mellett a gyártott alkatrészek dinamikusan fordulnak a jövőorientált, komplex és csúcstechnológiát jelentő elektromos vezetési rendszerek felé. Tavaly több új, az elektromos járművekhez használt teljesítményelektronikai megoldás gyártását is megkezdték itt. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.