A raliverseny, akárcsak a világon bárhol másutt, Magyarországon is az autósélet legnépszerűbb ága - nyilatkozta a Világgazdaságnak stílszerűen éppen egy versenyre készülő Tóth Imre, a sporttársak között csak Janikának nevezett ifj. Tóth János és a bajnokságban jelenleg második helyen álló Peugeot 206 WRC navigátora. Mint mondta: a sportág népszerűsége legjobban a helyszíni nézőszámban mérhető le, márpedig egy-egy bajnoki futamra minimálisan is több tízezren látogatnak ki, míg a slágerversenyeken, köztük egy évadnyitó esztergomi vagy salgótarjáni ralin a százezer főt is meghaladja a nézőszám. A közönség kíváncsiságát felébreszti az is, hogy a WRC-k az utcai autókhoz külsőleg is nagyon hasonlítanak - véli Dudás "Kokó" Gyula, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség raliszakág-vezetője.
A rali népszerűségét mutatja az is, hogy a sportághoz direkt módon is kapcsolódó autóimportőrök, kereskedők és olajcégek nagy számban szponzorálják a csapatokat, és részt vesznek a támogatásban a ralihoz közvetlenül nem kötődő szponzorok is, mint az energiaital-gyártók és a mobilcégek. Nemcsak támogatói szerepkörben tetszelegnek a ralisport szponzorai, hanem a sportágra olyannyira jellemző technológiai és innovatív megoldások kialakításában, az ezzel összefüggő szolgáltatások beindításában is élenjárnak. Elég csak megemlíteni a Westel rali SMS-vonalát (06-90/635-972), ahol a sportág kedvelői fontos eseményekről, a versenyek alatt friss eredményekről kaphatnak tájékoztatást SMS formájában. A Westel a további terveiben a WAP- és az MMS-szolgáltatás bevezetését is tervezi.
A rali támogatottságának bővülésével évről évre egyre erősödik a bajnokság mezőnye, amit az is jelez, hogy egy-egy csapat indul esetleg világbajnoki futamon is. A Benik Balázs, Rácz Bence kettős például szeptember elején részt vett a Ford gyári támogatásával az ausztrál futamon, előtte pedig Törökországban is megmérették magukat.
Tóth Imre ugyanakkor azt is hangsúlyozta: a csapatok anyagi háttere még így sem teszi lehetővé, hogy elinduljanak egy komplett Európa-bajnoki sorozatban. Dudás Kokó Gyula szerint az Eb élmezőnyét vezetők tízszer akkora büdzséből gazdálkodnak, mint a legerősebb hazai csapatok. Tóth Imre szerint a teljes Eb-futamon való induláshoz legkevesebb 250 millió forint szükséges.
Az ob I-es magyar bajnokságban induló száz csapat közül az alacsonyabb osztályokban indulók akár évi néhány millió forintból is fedezni tudják költségeiket, a WRC versenygépekkel indulók azonban évi sokszor 10 vagy 100 millió forintból versenyeznek, a különbség abból is adódik, hogy a team bérli-e az autót, vagy saját tulajdonában van. Ifj. Tóth János és Tóth Imre bérlik autóját, amelyet minden futam előtt Ausztriában készítenek fel a versenyre.
Dudás Kokó Gyula úgy véli: a magyar raliéletnek jót tenne egy világbajnoki futam rendezése. Már csak azért is, mert a hazai mezőny nagymenői a külföldi bajnokságokban is győzelemre esélyesek. Egy vb-futam megrendezéséhez persze pontosabbnak kellene lenni a szervezésnek, és a nézők biztonságának megteremtésére is sokkal nagyobb figyelmet és pénzt kellene fordítani - véli a 33 éve a magyar ralisportban tevékenykedő szakember. Amíg ma Magyarországon 20-45 millió forintból rendeznek egy-egy futamot, addig külföldön ennek tízszeresét fordítják rendezési költségekre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.