Egyelőre semmiféle hivatalos információ nincs arról, hogy pontosan hány társaság adott be ajánlatot a Malév Rt.-re vonatkozó, tegnap zárult privatizációs pályázaton. Értesülésünk szerint az egyik legfontosabb lehetséges pályázó, az Euroinvest Rt. - eredeti szándékával ellentétben - mégis inkább visszalépett. Önálló pályázatot az ugyancsak lehetséges jelentkezőként számon tartott Hainan Airlines sem adott be. Ám a kínai légitársaság olyan szándéknyilatkozatot írt alá az Euroinvesttel, amiben stratégiai partnerként említette a Malévet, és kulcsfontosságúnak tekinti a magyar légitársaság nyújtotta európai átszállási lehetőségeket. Egyelőre nem tudni, hogy milyen egyezség született az Euroinvest és a Hainan között, az viszont biztosnak látszik, hogy ha később mégis lépnek, akkor azt mindenképpen együtt teszik majd. A magyar és a kínai légitársaság nyár óta közösen üzemelteti az újraindított Budapest-Peking járatot.
Nyúl Sándor, az Euroinvest felügyelőbizottságának elnöke, aki egyúttal a TriGránit Fejlesztési Rt. operatív vezérigazgatója is, lapunknak adott nyilatkozatában hozzáfűzte: továbbra is megmaradt a cég érdeklődése a Malév iránt, de semmiképpen sem a jelenlegi állapotában, és nem a most megismert kiírási feltételek mellett. Átvilágították a magyar légitársaságot, és ezen vizsgálódás alapján az a kép alakult ki bennük, hogy egy valóban végrehajtott, jelentős tőkeemelés szükséges a Malév sikeres működtetéséhez. "Úgy látjuk, hogy komoly szakmai vagy pénzügyi befektető számára nem alkalmas a pillanat. Szerettük volna megakadályozni az ellenséges felvásárlási akciót" - fűzte hozzá, utalva arra: a Malév megerősítése nagyon fontos szempont a társaság számára, de ingatlanfejlesztőként is az az érdekük, hogy Magyarország s azon belül Budapest növelje versenyképességét Béccsel vagy Pozsonnyal szemben.
Arra a kérdésünkre, hogy a Malév-pályázat eredménytelenné nyilvánítása esetén felértékelődik-e a TriGránit szemében a tököli repülőtérre tervezett komplex ingatlanfejlesztés, Nyúl Sándor azt felelte: további egyeztetések sorozata szükséges a helyi önkormányzattal és a "társbérlő" gépgyárral, illetve más érintettekkel, de a cég számára nagyon ígéretes, hogy a Csepel-szigeten lévő objektum közel van az M0-s autópályához, illetve a Dunához. Minden adott lehet ahhoz, hogy a területen nagy ívű ingatlanfejlesztésbe kezdjenek.
A lapunk által megkérdezett szakértők kulcsfontosságúnak vélték, hogy az ÁPV Rt. mennyire következetesen ragaszkodik a légitársaság jelentős mértékű tőkeemeléséhez. A Malévnek ugyanis legalább 35-40 milliárd forintra lenne szüksége, mert már rövid távon (5-7 hónap) is komoly fizetési kötelezettségei vannak. A társaság likviditási helyzete most még jó, de a téli hónapok köztudottan a legroszszabbak a légitársaságok életében, mivel a bevételek erősen visszaesnek, a folyó költségeket pedig fizetni kell a gyengébb forgalom alatt is.
Turi Ferenc, a Capitol Consulting Group tanácsadó cég partnere szerint formálisan mindegy, hogy milyen a tulajdonosi arány a később esetleg mégis befutó Hainan-Euroinvest párosban. Egy szindikátusi szerződéssel bármiben megállapodhatnak ugyanis az érintett felek. A légiközlekedési szakértő úgy látja: rendkívül beszűkültek az állam lehetőségei a Malév eladásával kapcsolatban, de nem szabad letenni az értékesítésről, mert a helyzet csak romolhat. A Malév által megcélzott nemzetközi légiszövetségek telítettek, ott senki sem gondolkodik privatizációs részvételen. A jelentős tőkeemeléshez egy esetleg ismét kiírandó pályázat során feltétlenül ragaszkodni kellene, az egyéb feltételeken talán lehet puhítani - vélekedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.