A PricewaterhouseCoopers az Economist Intelligence Unit-ot kérte fel a vállalatvezetőkkel és korrupció-ellenes szakemberekkel készítendő globális felmérés és mélyinterjúk elkészítésére, melyben összesen 390 vállalatvezető vett részt a világ 70 országából.
A válaszadók
A korrupció révén a cégek nem csupán anyagi kárt szenvednek el, hanem sok esetben a cég hírneve is sérül. A válaszadók több mint fele véli úgy, hogy számára sokkal nagyobb probléma, ha veszélybe kerül a cég reputációja. Ilyenkor csökkenhet a vezetők és a dolgozók lojalitása, a fogyasztók és az üzleti partnerek is eltávolodnak a cégtől. Egy korrupció ellenes cselekvési program megléte biztonságot jelenthet a vállalkozások életében.
A korrupció az egyik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma Magyarországon is
A 2007 év végén megjelentetett Globális Gazdasági Bűnözés Felmérés eredményei szerint Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma a korrupció és megvesztegetés, ami a tavalyi évben összesen 1,4 milliárd forintos veszteséget okozott a hazai cégeknek.
A magyarországi felmérés során a válaszadók 29 %-a állította, hogy az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, valamint 44 %-ának volt az a véleménye, hogy elképzelhető, hogy azért estek el üzleti lehetőségektől, mert a konkurens cég megvesztegetéssel élt. Az eredmények azt mutatják, hogy habár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, mégsem veszik azt elég komolyan és csupán látszatintézkedéseket hoznak.
Világszerte a cégek 80%-nál létezik korrupció ellenes program, azonban ezeknek csak 22 százaléka nevezhető hatékonynak
Több olyan eszköz és intézkedés is létezik, mely gazdasági bűncselekmények feltárására és megelőzésére szolgál. Manapság például a vállalkozások többsége már rendelkezik valamilyen tervvel a korrupció elleni harccal kapcsolatban, ezt nyilatkozta a mostani felmérésben részt vevő cégek vezetőinek 80 százaléka (Magyarországon ez a szám mindössze 26%). Azonban csupán 22 százalékuk biztos abban, hogy ez a program hatékonyan működik. Ezért a vezetés az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát a korrupcióval szemben, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint Kína, India, Oroszország és Dél-Amerika.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.