A "legjobb befektetés" nevet adta, ha kissé csikoró angolsággal is, kecskeméti cégének Kövesdi Ferenc. A Best Invest Project Hungaria Kft. ügyvezetője valóban kiszimatolta a kitűnő üzleti lehetőséget, amikor néhány évvel ezelőtt elkezdett opciós szerződéseket kötni a Kecskeméttől délre fekvő szántóföldekre. A mérnök-közgazdász úgy kalkulált, előbb-utóbb a környéken is meg kell jelennie egy nagybefektetőnek, márpedig Kecskemétnek nincs olyan egybefüggő területe, amelyet erre a célra felajánlhatna. Ezért Kövesdi elkezdett házalni azoknál a kárpótoltaknál, akiknek a néhány hektáros parcellája együttesen már kiadta a megfelelő birtokméretet, és megegyezett velük: ha a kialkudott árért sikerül vevőt találnia a földre, készek eladni azt – olvasható a HVG-ben.
Lázasan keresett vevőjelöltet is, többnyire az önkormányzat háza táján, ám a helyhatóság sokallta a százmilliós árat a területért, és abba sem ment bele, hogy átminősítsék a Kecskemét környékén legzsírosabbnak számító földeket ipari fejlesztési övezetté. Pedig Kövesdi 2006 júniusában személyesen lobbizott a városrendezési és városüzemeltetési bizottságnál a területrendezési terv (trt) módosításáért, és még támogatást is kapott az egyik helyi ellenzéki képviselőtől. A telephelyet kereső Nokia-gyár Komáromhoz pártolása után a szocialista Marczi Albert úgy látta, "azt a luxust nem engedheti meg a város, hogy nem teremti meg azokat a feltételeket, amelyekből munkahelyek adódnának". A közgyűlés azonban végül is a trt tervezőjének, Havas Máriának adott igazat, aki az építési törvényre hivatkozva azt mondta, amíg vannak felhasználatlan területek hasonló funkcióra, nem lehet újat kijelölni. "Ha most egyetlen tollvonással azt mondjuk erre a területre, hogy legyen gazdasági terület, akkor önök nem fogják tudni megakadályozni, hogy holnapután három darab 3 ezer négyzetméteres vállalkozás ott bármit is kezdjen" - érvelt a jegyzőkönyv szerint a szakember.
Százezer négyzetméteres vállalkozásnak viszont már nem tudott ellenállni a képviselő-testület. Márpedig a Daimler AG olyan telephelyet keresett magának Kelet-Európában, amelyen csupán az üzemcsarnokok 10 hektárt foglalnak el. Gyurcsány Ferenc kormányfő februárban jelezte a németországi Baden-Württemberg tartomány Budapesten tárgyaló miniszterelnökének, Günther Oettingernek, hogy Magyarország is szívesen fogadná az új, kis fogyasztású, kisméretű, ámde nagy tudású, kompakt egyterű Mercedesekre specializálódó gyárat - és persze az azzal együtt érkező 200 milliárd forintnyi tőkét. A Daimler akkor már két hónapja tárgyalt a kiszemelt lengyelországi és romániai helyszínek képviselőivel. Így amikor Miskolc és Zalaegerszeg mellett Kecskemét is felmerült, kezdett beérni a kisgazda színekben képviselőjelöltként többször is kudarcot vallott Kövesdi Ferenc vállalkozása. Áprilisban és májusban tucatjával nyújtotta be az opciós szerződéseket a területre a kecskeméti földhivatalban, de a HVG ezzel kapcsolatos érdeklődését nemzeti érdekekre hivatkozva elhárította. A földvásárlás részleteiről Zombor Gábor polgármester is csak annyit árult el, hogy a kontraktus minden érintettje együttműködő, és az összességében várhatóan 200 és 450 hektár közötti terület egy részére már az önkormányzat birtokában vannak az opciós szerződések. A végső ár azonban még alku tárgya, tette hozzá a polgármester.
Egy helyi ingatlanforgalmazónak köszönhető, hogy adódott megfelelő helyszín Kecskeméten a Daimler autógyárának, amely a földtulajdonosoktól a tanárokig és a beszállítókig máris sokak fantáziáját megmozgatta.
Az önkormányzat fizetnivalója várhatóan jelentősen meghaladja majd a korábban kalkulált és elutasított 100-200 millió forintos összeget, miután hírek szerint az opciós szerződések a termőföld reális értékének, vagyis a hektáronkénti 500-600 ezer forintnak a többszörösével számolnak.
Az ingatlanpiac mindenesetre máris felbolydult Kecskeméten. "Aki eddig el akarta adni a házát, az most vár, mégpedig a német mérnökökre" - jellemzi a városi hangulatot a kecskeméti Dutinvest 2000 Ingatlanhasznosító és Szolgáltató Kft. tulajdonosa, Kuthy Zoltán. "A beszállítójelöltek közül pedig egy nap alatt három is bejelentkezett, hogy földet szeretne vásárolni a Mercedes-gyár közelében" - tette hozzá. A szülők már azt latolgatják, hogyan lehetne csemetéjüket ősztől német tannyelvű iskolába járatni, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Gaál József pedig, aki fémalkatrészeket gyártó vállalkozásával, a félmilliárd forint éves árbevételű Szimikron Kft.-vel maga is partnere autógyártóknak, az Audinak, az Opelnek és a Fordnak, már ezen a héten megkezdi annak az akciótervnek a kidolgozását, amelynek része a potenciális beszállítók felkeresése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.