Az eddiginél kisebb környezeti kár okozására törekszik a MÁV csoport a most elfogadott, 2008-2012-es környezetvédelmi stratégiája szerint, amely egyben segítené a vasút piaci részesedésének növelését is. A fenntartható mobilitás céljaira a csoportnál az uniós pályázati lehetőségek mellett évi 1-1,5 milliárd forint céltartalékot képeznek, s a vállalatoknál tervezett fejlesztéseknek is kedvező hatásuk van a környezetvédelemre. A csoport jelenleg évi közel 10 milliárd forint környezeti kárt okoz, ám pont ennyit fordít saját forrásból 2014-ig a kármentesítésre is.
A stratégia két fő célt fogalmaz meg. Egyrészről a környezet terhelését és az ezzel együtt járó költségek csökkentését, másrészről a vasút környezeti előnyeit bemutató kommunikációt. A levegőtisztaság-védelem és az ezzel szorosan összefüggő energiagazdálkodás területén a fűtési rendszerek korszerűsítésével, a vasútvonalak villamosításával, valamint a járműpark fejlesztésével (új járművek beszerzése, meglévő járművek korszerűsítése), mind a fűtési célú, mind pedig a közlekedési (vontatási) célú tüzelőanyag felhasználása, ezáltal pedig károsanyag kibocsátás csökkenése érhető el.
A talaj- és talajvíz szennyezés mérséklése terén a vasúttársaság az országos környezeti kármentesítési program keretében jár el. Ennek során jelentős hangsúlyt helyez az újraszennyezés megelőzésére, például úgy, hogy korszerűsíti a vontató járműveket üzemanyaggal ellátó töltőállomásokat (tartályok duplafalúsítása, szivárgásérzékelő rendszer kiépítése, olajfelfogó tálcák építése, olajfogó berendezések telepítése), cseppmentes üzemanyag kiszolgáló rendszert alakít ki, felújítja a kocsimosókat, a csatornahálózatot és szennyvízkezelő rendszert. Eddig 49 üzemanyagtöltő telephelyet korszerűsített a MÁV Zrt, 6 milliárd forint beruházással. A vízminőség-védelemben pontos és egységes közmű-nyilvántartási rendszert alakít ki a MÁV, minél kevesebb, sőt idővel semennyi szennyvizet sem enged élővízbe, talajba. Ehhez a felesleges szennyvíztisztítókat felszámolja, a szükséges berendezéseket korszerűsíti.
Ugyanilyen fontos a csatornarendszerek szétválasztása, az ipari, a kommunális és a csapadékvíz külön rendszeren történő elvezetésének kiépítése a MÁV területein. Elsődleges cél a vasút által keltett zaj csökkentése. Már elkészült a főváros és agglomerációja stratégiai zajtérképe. Ezzel azonosíthatók a konfliktusos helyzetek és intézkedési terv készíthető a káros hatások mérséklésére. A MÁV az idén elkészíti az évi 60 ezernél több vonatot átengedő vonalak intézkedési tervét. A hulladékgazdálkodásban a vasúttársaság már a beszerzéseknél arra törekszik, hogy az életciklus elemzésen alapuló anyagokat vásároljon, végeredményben pedig kevesebb hulladék keletkezzen. Főként a veszélyes hulladékok arányát kell visszaszorítni, később szélesebb körű lesz az újrahasznosítás is. Fel kell számolni a vasúti területeken az illegális lerakókat.
- a baleseti kárérték a vasútnál a kilencede a közúti balesetekének; - kedvező fajlagos káros anyag kibocsátás 10-100-szor kisebb a közúthoz képest;
- az externális költségeknek csak a 2 százaléka köthető a vasúti közlekedéshez;
- a zajterhelés 6,5-szer kevesebb háztartást érint, mint a közútnál;
- a baleseti kárérték a vasútnál a kilencede a közúti balesetekének; - kedvező fajlagos káros anyag kibocsátás 0-100-szor kisebb a közúthoz képest;
- az externális költségeknek csak a 2 százaléka köthető a vasúti közlekedéshez;
- a zajterhelés 6,5-szer kevesebb háztartást érint, mint a közútnál;
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.